SP kamerlid Agnes Kant in Lorentzhuis in Velp

17 juli 2004

SP kamerlid Agnes Kant in Lorentzhuis in Velp

Woensdag 21 juli a.s. is Agnes Kant (tweede kamerlid SP) op werkbezoek in het Lorentzhuis in Velp. In het kader van de landelijk campagne "No Claim No Way" spreekt Agnes Kant over de risico's die kleven aan een "no claim" (een soort van eigen risico) in het ziekenfonds. Minister Hoogervorst wil de ziekenfondspremie met ca. 65 euro per jaar verhogen. Als je dat jaar dan geen gebruik ("no claim") hebt gemaakt van de zorg, krijg je 250 euro terug.

“Invoering van een ‘no claim’ in het zorgstelsel, zoals de regering wil, tast de solidariteit aan tussen gezonde en zieke mensen,” vindt Agnes Kant, tweede kamerlid voor de SP. “Chronische zieken en ouderen worden wederom door minister Hoogervorst benadeeld, want juist zij zullen meer moeten gaan betalen, terwijl veel van hen nu al financiële problemen hebben. Andermaal zijn het de zwakkeren die het voor de kiezen krijgen!”

De minister gebruikt voor de invoering van een "no claim" het argument dat er sprake is van een "overconsumptie" bij de huisarts. De Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) is het hier echer niet mee eens. "Er wordt een oplossing bedacht voor een probleem dat niet bestaat!" zegt de LHV.

Graag hoort Agnes kant van bewoners, personeel en management én van belangstellenden hun mening. Ook huisartsen, tandartsen, apothekers, fysiotherapeuten enz. worden nadrukkelijk uitgenodigd hun visie tijdens de bijeenkomst kenbaar te maken.

Tijdens de bijeenkomst wordt iedereen in de gelegenheid gesteld om een protestkaart in te vullen. De kaarten worden, voorafgaande aan het kamerdebat in september, aan minister Hoogervorst aangeboden. Via de landelijke website van de SP kunt u ook online een protestkaart opsturen. Klik HIER! (opent nieuw venster)

Woensdag 21 juli om 14.00 uur in het Lorentzhuis, Rijnstraat 2 in Velp. Voor meer informatie rheden@sp.nl of 0313-840319