Brief aan Totaldirectie van de pomphouders in de gemeente Rheden/Brummen: campagne Burma Centrum Nederland

23 oktober 2005

Aan: Total Nederland
t.a.v. Directie
2501 BC 's Gravenhage

Geachte Directie,

Onlangs heeft ons bedrijf bezoek gehad van vertegenwoordigers van de SP afdeling Rheden. De SP steunt de campagne van het Burma Centrum Nederland en de Burmese vluchtelingengemeenschap in Nederland tegen de Total aanwezigheid in Burma.
Deze campagne is, zoals u weet, gestart op 1 april met een ludieke actie bij het hoofdkantoor van Total in Voorburg. De Nederlandse campagne wordt gesteund door zo’n 15 banken, bedrijven, vakbonden, politieke partijen en maatschappelijke organisaties. De Nederlandse campagne vormt onderdeel van een internationale campagne tegen Total’s investeringen in Burma, die dit jaar is opgestart en actief wordt ondersteund in 18 landen. De campagne zal niet worden gestopt totdat Total haar investeringen in Burma stopzet en tevens aangeeft dat het bedrijf geen nieuwe investeringen in Burma zal doen.

Uit de mij ter beschikking gestelde informatie blijkt dat Burma wordt geregeerd door een van de meest extreme dictaturen in de wereld. De mensenrechten worden er op uitzonderlijk grove wijze geschonden. Een deel van de mensenrechtenschendingen is, volgens internationale mensenrechtenorganisaties, gerelateerd aan de gaspijpleiding waarbij Total betrokken is. Ook steunt Total in de praktijk Burma’s dictators, aangezien deze fors verdienen aan de export van gas door onder meer Total. Daarbij komt nog dat Total de grootste investeerder is in Burma en daarmee de grootste buitenlandse steunpilaar van de dictatuur.

Alle mooie pr-praatjes van zowel het Franse (en Nederlandse) Total-kantoor ten spijt, vindt in Burma op grote schaal leed plaats, mede dankzij Total. Martelingen, verkrachtingen en slavernij, ook in het pijpleidinggebied, zijn er aan de orde van de dag. Dit dient te stoppen en daarom moet Total zich uit Burma terugtrekken. Ook dient Total een verklaring af te leggen dat het geen nieuwe contracten in Burma tekent.

Ook de Burmese oppositie en Burma’s Nobelprijswinnares voor de Vrede, Aung San Suu Kyi, roepen Total al jaren op zich terug te trekken uit Burma. Aangezien Nederland een ontmoedigingsbeleid heeft voor investeringen in Burma, zijn inmiddels vragen gesteld door de Tweede Kamer aan de Nederlandse regering over de handelwijze van Total.

Als Total-pomphouder heb ik er grote moeite mee indirect mee te werken aan de praktijken van de Burmese junta door de rol die Total hierin speelt. Door middel van deze brief verzoek ik u met klem om er bij de concernleiding in Parijs op aan te dringen de Total investeringen in Burma met onmiddelijke ingang stop te zetten en zich terug te trekken uit Burma.

Graag zie ik uw reactie per omgaande tegemoet,

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw steun.

Met vriendelijke groet,

www.burmacentrum.nl