Column SP Rheden: Folder over terrorisme: voorlichting of bangmakerij?

8 maart 2006

Column SP Rheden: Folder over terrorisme: voorlichting of bangmakerij?

Heeft u ook de folder gekregen over Nederland tegen terrorisme? En voelt u zich nu ook een stuk veiliger?

Om eerlijk te zijn, ik niet. Ik voelde vooral boosheid en ergernis toen ik de folder doorlas. Natuurlijk is er een verschil of je in een grote stad woont of in een dorp. Maar ik krijg het gevoel dat deze angst voor ‘de grote onbekende terrorist’ ons wordt aangepraat. Waarom zou de regering ons bang willen maken? Deze folder is toch juist bedoeld om duidelijkheid te scheppen en angst weg te nemen? Of is een grote onbekende angst een afleiding voor de dagelijkse bekende onveiligheid in onze directe omgeving? In dat geval is het een actie die zo vlak voor de verkiezingen op zijn minst vraagtekens oproept.

Het is prachtig dat de AIVD en de douane hun werk goed doen, dat ons luchtruim goed wordt bewaakt en dat de speciale eenheden klaar staan. Maar is het niet net zo belangrijk dat we in onze eigen wijk rustig over straat kunnen gaan? Dat we niet schichtig omkijken als er een groep hangjongeren bij elkaar staat? Dat we onze buren kennen en elkaar helpen als dat nodig is. Dat we onze kinderen naar de winkel kunnen laten gaan om een boodschap te doen.

Ook de veiligheid in het verkeer voor iedereen en vooral de zwakkere deelnemers zoals voetgangers en fietsers, kinderen en ouderen, is ontzettend belangrijk. Ook hier geldt dat rekening houden met elkaar en voor elkaar zorgen het begin zouden moeten zijn. Het bekende korte lontje kennen we allemaal maar als je eerst nadenkt voordat je doet maakt dat al een levensgroot verschil.

Om mij heen hoor ik dat iedereen zich zorgen maakt over de ik-cultuur, over het recht van de sterkste en de angst dat dit nooit meer terug te draaien is. Ik weiger me hier bij neer te leggen en ga er elke keer tegenin. Er zal een ommekeer plaatsvinden als zoveel mensen vinden dat het anders moet en kan! En deze veranderingen moeten in het Hier en Nu plaatsvinden, in onze dorpen en wijken, bij onszelf en onze kinderen. Een angst die van bovenaf wordt opgelegd als ‘gemeenschappelijke vijand’ leidt de aandacht af van de werkelijke problemen. Een beter en veiliger Nederland begint bij onszelf, onze buren, onze eigen politie en onze eigen inzet hiervoor!

S@ndra