SP Rheden discussieert over onderwijs

16 juni 2006

SP Rheden discussieert over onderwijs

14 juni jl. heeft de SP een thema-avond gehouden over onderwijs. Jasper van Dijk, tweede kamer fractiemedewerker (onderwijs, cultuur en media) kwam naar Rheden om met leden van de kerngroep in discussie te gaan over dit onderwerp.

Jasper van DijkPunten die aan bod kwamen, zijn o.a. de uitval en grootschaligheid bij beroepsonderwijs (m.n. MBO en VMBO), de vele vanuit Den Haag opgelegde onderwijsontwikkelingen zoals Studiehuis en Basis-vorming. Huidige minister van onderwijs, Maria van der Hoeven, zegt - voorlopig - geen grote veranderingen meer te willen doorvoeren. Er wordt nu dus weer meer vrijheid aan de scholen zelf gegeven. Grote nadeel is dat die vrijheid met name benut wordt door de bestuurders van de scholen. Het management neemt zo hand over hand toe en er ontstaan als het ware kleine ministeries per onderwijsinstelling. Verder is er gesproken over de huidige situatie in het hoger onderwijs, waar studies steeds meer gedwongen worden met elkaar te concurreren, en het probleem van segregatie bij (basis)scholen. Om te voorkomen dat er een verschil tussen zwarte en witte scholen ontstaat, pleit de SP voor betere spreiding van leerlingen met een leerachterstand, bijvoorbeeld door te werken met dubbele wachtlijsten.