24 november 2007 manifestatie ontslagrecht in Zutphen *AFGELAST* zie update

19 november 2007

24 november 2007 manifestatie ontslagrecht in Zutphen *AFGELAST* zie update

** UPDATE **

De manifestatie ontslagrecht gaat niet door. Het is gelukt! Het kabinet heeft de omstreden plannen voor versoepeling van het ontslagrecht eindelijk van tafel gehaald.

Daarom gaan de manifestaties die FNV, CNV en MHP komende week samen op touw hadden gezet niet door. Dat geldt voor de bijeenkomsten op donderdag 22 november in Eindhoven en Maastricht en voor de manifestaties op zaterdag 24 november in Rotterdam, Zutphen en Groningen.

De bonden hebben de plannen van tafel weten te krijgen. Op allerlei manieren konden zij laten zien wat er mankeerde aan de kabinetsplannen, en ook hoeveel mensen de vakbeweging hierin steunen. Geen wonder, want ruim 60 procent van de Nederlandse bevolking is tegen de plannen van Donner.

***** einde update *****

(aangepast 22-11-07)

Laat je horen!!!

Na maandenlang actievoeren via de media, de politiek en op de werkvloer, is de tijd aangebroken om de straat op te gaan.
De drie vakcentrales FNV, CNV en MHP organiseren op zaterdag 24 november een landelijke actiedag tegen de voorgenomen versoepeling van het ontslagrecht. Onder de noemer Flitsontslag? Exit! houden de vakbonden vanaf 11 uur manifestaties in Rotterdam, Groningen en Zutphen.

Donner wil het werkgevers makkelijker maken werknemers te ontslaan. Die moeten volgens zijn plan zelf maar via de rechter aantonen waarom ze niet ontslagen zouden moeten worden. Nu moet een werkgever eerst een dossier overhandigen en met gegronde redenen komen. Een voornemen dat de bonden in het verkeerde keelgat is geschoten. Of zoals René Paas, voorzitter van CNV het uitlegt: "Met dit ontslagplan help je geen mensen aan het werk, je dupeert kwetsbaren en je creëert onzekerheid. Dit is een plan waar niemand baat bij heeft. Kortom, de groeten."
De bewindsman houdt tevens vast aan zijn voornemen een limiet te stellen aan ontslagvergoedingen. “Wij vinden het extra zuur dat Donner de ontslagvergoeding aan een maximum wil binden”, zegt MHP-voorzitter Ad Verhoeven. “Mensen met een middelbare of hogere functie worden daar al gauw de dupe van. En bovendien voorspel ik dat als dit doorgaat, straks een miljoen ouderen extra op straat staan.”
Op 22 en 24 november vinden door de FNV georganiseerde manifestaties plaats in Maastricht, Eindhoven, Rotterdam, Groningen en Zutphen. De CNV en de MHP zullen deze bijeenkomsten ondersteunen. Het is van belang dat er veel SP’ers bij deze bijeenkomsten aanwezig zijn om een hard en duidelijk geluid te laten horen tegen deze kabinetsplannen. De SP wil samen met de vakbonden deze strijd aangaan.
De manifestatie in Zutphen vindt plaats op zaterdag 24 november in de Hanzehal van 11:00 tot 13:00 uur.
De afdeling kan voorzien in SP hesjes, de landelijke partij zal voor flyers en Solidair-kranten zorgen. We willen graag weten hoeveel leden van de afdeling Rheden van plan zijn hierheen te gaan. Meld het via rheden@sp.nl of bel 06-46712613.

Flyer flitsontslag FNV