Heel veel sympathie is nog geen steun: Gelderlander 30-01-08

1 februari 2008

Heel veel sympathie is nog geen steun: Gelderlander 30-01-08

Héél veel sympathie is nog geen steun
(uit de Gelderlander, woensdag 30-01-2008)
Zelden is er zó'n sympathieke motie ingediend tijdens een vergadering van de gemeenteraad van Rheden als gisteravond.

Dat kon je althans afleiden uit de reacties op de SP-motie over de salarisacties van de politie. De ene na de andere fractiewoordvoerder haastte zich om het woord sympathiek uit te spreken over de SP-motie. De PvdA gebruikte het woord, GemeenteBelangen. En het CDA ook.

Maar hoeveel sympathie de SP ook opwekte, steun kreeg die partij niet. De SP had gewild dat burgemeester en wethouders namens de gemeenteraad aan de minister zouden overbrengen dat de politiemensen terecht actie voeren voor een beter salaris.

PvdA en GemeenteBelangen oordeelden dat het niet op de weg ligt van de gemeenteraad om een dergelijke motie te steunen. Ook de ChristenUnie dacht er zo over. "We moeten hier geen Tweede Kamertje gaan spelen", aldus Hendri Witteveen. De VVD voelde er niets voor vanwege de 'precedentwerking'. Indienster Liesbeth Schaap besloot toen haar o zo sympathieke motie maar in te trekken.