De SP over zwemmen in de gemeente Rheden

27 mei 2008

De SP over zwemmen in de gemeente Rheden

De volgende bijdrage is uitgesproken door de SP fractie tijdens de raadsvergadering van 27 mei ‘ 08.

De drie W’s en Hoe: Waarom, waar, wanneer, Hoe?

De SP fractie kan in grote lijnen instemmen met het Rapport ‘Toekomstvisie Zwemmen in de gemeente Rheden’

Waarom?
1. Omdat volgens het rapport de marktanalyse aangeeft dat er een latente behoefte is aan een nieuwe zwemvoorziening, die geschikt is voor zwemlessen, zwemmen voor doelgroepen zwemmen maar ook voldoet aan alle eisen voor wedstrijdzwemmen en waterpoloën.
2. Een gemeente als de onze met zo’n 43/44 duizend inwoners de ambitie moet hebben dat er een bloeiende zwem- en waterpolovereniging deel uitmaakt van het verenigingsleven.

Waar?
Wethouder Elsenaar heeft op onze vraag of Rheden als vestigingsplek de voorkeur heeft van het College geantwoord dat Rheden niet expliciet de eerste voorkeur heeft.
Gelet op het verzorgingsgebied en indien de Dumpel zou moeten verdwijnen, zou de voorkeur Velp als locatie kunnen dienen. Belangrijk voor de SP fractie is dat op redelijk korte afstand voor al onze inwoners zowel door doelgroepen, recreatief als schoolgezwommen kan worden.

Wanneer?
Met enige spoed. Om de overlevingskansen van de enig nog bestaande zwem- en polovereniging in onze gemeente PFC Rheden zo groot mogelijk te maken is volgens onze fractie een termijn van 4 tot 6 jaar wel erg ruim bemeten.
Bovendien, de gemeente is vorig jaar al een zwembad kwijtgeraakt. Wat de SP betreft streven we ernaar de genoemde termijn te bekorten.

En tot slot Hoe?
Hoe gaan we het beheren?
Op blz. 31 van het rapport staat: ‘Vooralsnog wordt als uitgangspunt gesteld dat nieuw te ontwikkelen zwemvoorzieningen worden ondergebracht bij het Sportbedrijf.’
Gelet op alle vervelende gebeurtenissen rond het nu gesloten zwembad in Dieren, landelijke ervaringen op dit gebied én onze principiële afwijzing van privatisering van overheidstaken, kan wat onze fractie betreft het woord vooralsnog komen te vervallen.

De SP wenst het college en in bijzonder wethouder Elsenaar veel succes toe met het vervolg van de ingeslagen richting. (einde citaat)

Tijdens de raadsvergadering is er in meerderheid voor het raadsvoorstel gestemd, waarmee besloten is:
- In te stemmen met de conclusies van het uitgevoerde behoefteonderzoek, zoals vastgelegd in bijgevoegd rapport,
- Op basis hiervan het principebesluit te nemen om te komen tot een nieuwe
zwemvoorziening in de gemeente Rheden,
- Ons college opdracht te geven locatieonderzoek en haalbaarheidsstudie uit te voeren op basis waarvan finale besluitvorming kan plaatsvinden

De SP fractie betreurt het dat de volgende zin uit het voorstel is gehaald door een motie van VVD en CDA: ''Op basis hiervan het principebesluit te nemen om te komen tot een nieuwe zwemvoorziening in de gemeente Rheden.'' Hierdoor is het raadsvoorstel o.i. helaas verslechterd. De fractie heeft tegen deze motie gestemd, maar uiteindelijk wel vóór het voorstel.