Bijzondere bijstand of toch naar de Stadsbank?

30 juni 2008

Bijzondere bijstand of toch naar de Stadsbank?

De SP raadsfractie heeft op een aanvullende vraag over “bijzondere bijstand of toch geld lenen bij de stadsbank voor b.v duurzame gebruiksgoederen” het volgende antwoord gekregen:
De opmerking van staatssecretaris Aboutaleb over het ontmoedigen van leenbijstand is bij onze gemeente bekend. Helaas heeft dit wat onze fractie betreft niet nog geleid tot concrete uitwerking of aanwijzing aan de gemeenten.

De gemeente Rheden maakt gebruik van leenbijstand bij woninginrichting en duurzame gebruiksgoederen en waarborgsommen ex art 51 WWB. Het betreft maatwerk waarbij de aflossingsbedragen en de duur worden afgestemd op omstandigheden, mogelijkheden en middelen van belanghebbende. De verstrekking leenbijstand moet in samenhang worden gezien met het kwijtscheldingsbeleid waarin is opgenomen dat maximaal drie jaar wordt afgelost op leenbijstand (restant wordt omgezet naar “om niet”)

Dat het ook anders kan bewijst Den Bosch. De betrokken wethouder aldaar wil de leenbijstand afschaffen. Hij gaat hiermee in op de oproep die staatssecretaris Aboutaleb van Sociale Zaken onlangs, tijdens een bijeenkomst in Den Bosch, aan de wethouder deed om een einde te maken aan het lenen van geld aan mensen met een smalle beurs.
“Mensen met een uitkering hebben vaak geen geld om een lening af te betalen en komen hierdoor verder in de problemen”, aldus een woordvoerder van Aboutaleb. De staatssecretaris wil dat gemeenten benodigdheden voor minima direct schenken.

Het antwoord van de gemeente Rheden is inmiddels doorgestuurd naar onze SP kamerfractie.