Discussieavond 24 juni: 'Laat Afghanistan niet barsten!'.

14 juni 2008

Discussieavond 24 juni: 'Laat Afghanistan niet barsten!'.

SP-Kamerlid Farshad Bashir komt op 24 juni naar de Onderbouw in Doesburg:

‘Laat Afghanistan niet barsten!’

Een training van politieagenten
“Een training van politieagenten.“

Geen voetbal, wel heel veel Afghanistan op dinsdagavond 24 juni vanaf 19.30 uur in de Onderbouw in Doesburg. Het 20-jarige SP-Tweede Kamerlid Farshad Bashir doet tijdens een tour onze regio aan. Bashir is een kind van Afghaanse vluchtelingen en woont met zijn familie sinds tien jaar in Nederland en is vanaf zijn veertiende actief in de SP. Centrale vragen in de discussie van 24 juni zullen zijn: Zullen de Nederlandse militairen nog kunnen slagen in hun opbouwmissie in Uruzgan? Moeten we blijven of moeten we weg? Wat willen de Afghanen zélf?

Bashir verklaarde zich onlangs tegenstander van voortzetting van de oorlog. “Maar het Westen mag Afghanistan niet laten barsten, zoals na de inval van de Russen in de jaren tachtig. Dan kunnen de Taliban de macht weer grijpen. Maar in het zuiden, waar militairen vechten, zie je dat de Taliban juist sterker worden en steun krijgen omdat er een vijand van buiten is; de bezetter. Het probleem is de Taliban. Daar moet je mee in gesprek.”

Remi PoppeOnlangs was een ander SP-Kamerlid, Remi Poppe, een kleine week op werkbezoek in Afghanistan. Het was een even indrukwekkende als deprimerende reis, aldus Poppe. “Onze jongens en meiden doen hun best, maar van wederopbouw is nauwelijks sprake en ze vechten voornamelijk om de veiligheid van hun eigen bases te waarborgen.” Een verslag van zijn bevindingen is te vinden op www.sp.nl. Poppe zal aanwezig zijn op deze avond als tweede spreker.

De avond wordt georganiseerd door de SP afdeling Doesburg, samen met partijgenoten uit Zevenaar, Rheden en Doetinchem. Iedereen is van harte welkom.

Ades: De Onderbouw, Juliana van Stolberglaan 5, Doesburg. Aanvang 19.30 uur.

------------------------------------------------------------------------

Het hierboven aangehaalde citaat komt uit een interview met Farshad Bashir in de eerste editie van ZO!, huis-aan-huis krant van de SP, kort na zijn installatie in de Tweede Kamer:

080614 Kamerlid Farshad BashirJongste Kamerlid Farshad Bashir:
Laat Afghanistan niet barsten!

Farshad Bashir, gevlucht uit Afghanistan en als 14-jarige lid van de SP. Dit jaar werd hij het jongste Kamerlid (20) ooit. Over de militaire missie in Uruzgan heeft hij een uitgesproken mening. Net als over politiek en rechtvaardigheid.

Wat zijn je herinneringen aan Afghanistan?“Ik was nog maar negen toen we vluchtten. We woonden in Herat, in het westen van Afghanistan. De Taliban waren aan de macht. Alles was sober. Vrouwen moesten een boerka dragen, mannen traditionele kleding. De kinderen mochten eigenlijk niet buiten spelen, want je moest de Koran bestuderen. Buiten spelen moest dus stiekem.”
Jullie zijn gevlucht? “Ja. Mijn vader was een kritische journalist. We hebben smokkelaars betaald om weg te komen. In 1997 kwamen we in Nederland aan.”

Nooit van Nederland gehoord natuurlijk.“Wel gehoord. Ik wist van de bloemen, de koeien en de kaas.”

Je eerste indruk?“Vriendelijke mensen. Gastvrij. Tolerant. En heel vaak slecht weer. Regen in de zomer.”

Waarom wordt een jongen van 14 lid van een politieke partij?
“Omdat ik de wereld wilde veranderen, hè. Ik heb een sterk gevoel voor recht en onrecht. In Sneek heb ik me verdiept in de partijen. Wat me aansprak aan de SP: de partij bedrijft politiek op straat, en niet alleen in gemeentehuis of parlement. Ik was actief lid van de jongerentak van de SP, ROOD, in Leeuwarden. Ik deed mee met acties tegen de afbraak van sociale huurwoningen, voor verbetering van het onderwijs, dat soort dingen. Ineens werd me gevraagd op de lijst te staan in Leeuwarden.”

En nu zit je ineens in de Tweede Kamer.“Jan Marijnissen zei: Na het kerstreces zouden we je er graag bij willen hebben. Ik wil ook daar een bijdrage leveren aan een beter Nederland. Welke dossiers? Ik ben voorlopig allround. Ik wil in debat met mensen als Wilders en Verdonk, maar nog veel liever in gesprek met mensen die op ze willen stemmen. Ik denk dat juist die mensen door hun plannen getroffen worden. Dat wil ik duidelijk maken.”

Je bent het jongste Kamerlid ooit.“Dat is bijzonder, en een eer. Maar het is geen wedstrijdje. Als er maar SP’ers in de Kamer komen.”

De oorlog in Afghanistan. Voor of tegen?“Tegen. Maar het Westen mag Afghanistan niet laten barsten, zoals na de inval van de Russen in de jaren tachtig. Dan kunnen de Taliban de macht weer grijpen. Maar in het zuiden, waar militairen vechten, zie je dat de Taliban juist sterker worden en steun krijgen omdat er een vijand van buiten is; de bezetter. Het probleem is de Taliban. Daar moet je mee in gesprek.”

In gesprek? Dan blijven ze toch aan de macht?“Nee, want je moet verkiezingen houden. De bevolking zal niet op de Taliban stemmen.”
Als wij de militairen weghalen, krijg je toch helemaal geen verkiezingen?
“Als we alle militaire investeringen die we nu doen, zouden steken in economische investeringen in de veilige gebieden in het noorden en het westen, dan krijg je daar economische bloei. Dan krijgt de Taliban geen poot aan de grond. Die situatie verspreidt zich als een olievlek over de rest van het land. Daar wil de bevolking hetzelfde; goede zorg, infrastructuur, werkgelegenheid, scholing, veiligheid, vrijheid.”