SP fractie tijdens Algemene Beschouwingen op 1 en 2 juli ’08

5 juli 2008

SP fractie tijdens Algemene Beschouwingen op 1 en 2 juli ’08

Tijdens de Algemene Beschouwingen geeft de gemeenteraad de politieke kaders voor de begroting van het komende jaar aan.
Onderstaande tekst is uitgesproken door de SP fractie tijdens de Algemene Beschouwingen van de gemeente Rheden op 1 en 2 juli ’08.

Geachte aanwezigen en alle overige luisteraars,

Samen werken aan een sterk, sociaal en duurzaam Rheden dat wat te bieden heeft voor huidige en toekomstige bewoners. Een zin die rechtstreeks uit een SP-boekje zou kunnen komen. Het is tot onze vreugde een regel uit het beleidsplan 2007 – 2010 van de huidige coalitiepartners.

Geweldig, de SP voelt zich thuis bij de genoemde bewering en zal met deze bewering in de hand de kadernota 2009 op een aantal onderdelen beschouwen en uiteraard een aantal eigen aandachtspunten noemen.

Op p. 19 van de kadernota meldt het college dat Rheden van het kabinet een incidenteel bedrag van € 91.000,-- heeft ontvangen met als doel dat meer kinderen uit arme gezinnen kunnen deelnemen aan sport, cultuur of andere activiteiten. Welnu, als college spreekt u op dezelfde bladzijde uit dat het rijk die incidentele verhoging niet heeft geoormerkt voor bepaalde doelen. Hier kunnen wij niet mee uit de voeten. Er is een bepaald doel weergegeven door de rijksoverheid en de heer Aboutaleb is in dit kader een week of 8 geleden nog in Arnhem op bezoek geweest. Bovendien hebben de gemeenten Apeldoorn, Arnhem, Beuningen, Epe, Lochem, Nijmegen, Voorst, Westervoort en Winterswijk in onze omgeving inmiddels hun keuzes gemaakt ten behoeve van hun kinderen uit arme gezinnen. Hoezo zal de gemeente Rheden niet die keuze maken? Niemand kan de SP wijsmaken dat in onze gemeente geen kinderen wonen die onder de doelgroep vallen. Zij zullen blij zijn met deze incidentele opsteker. De SP verzoekt het college dan ook de incidentele bijdrage te besteden voor het doel waarvoor de algemene uitkering is verhoogd en de raad verslag te doen van de gemaakte keuzes ten behoeve van deze kinderen. Wij zullen een motie indienen over dit onderwerp.

Nu we het toch over kinderen hebben, wil ik u graag meenemen naar mijn volgende punt. Sport en alle energie die daar achter zit van zoveel volwassenen oftewel vrijwilligers binnen onze gemeente. In het coalitieakkoord van april 2007 spreekt u nog van het bevorderen van de ‘civil society’, waarin ‘het verenigingsleven en het vrijwilligerswerk een rol van betekenis spelen’. Dat heeft volgens de SP zeker ook een financiële betekenis ten aanzien van vrijwilligers die vaak een grote bijdrage leveren aan onze burgermaatschappij. Hoe u het kunt verantwoorden om in de kadernota 2009 op dit punt € 38.000,-- weg te cijferen (kadernota, bijlage 3) is ons een raadsel en wij gaan er van uit dat dit op een vergissing berust. In het verleden is ook door onze gemeente aan sportverenigingen subsidie verleend ten behoeve van de jeugdleden van die verenigingen. In het kader van de begeleiding van deze jeugdigen worden onder meer extra inspanningen gevraagd van die verenigingen. Daarvoor zullen extra kosten gemaakt dienen te worden om bijvoorbeeld vrijwilligers bij te scholen of anderszins te ondersteunen dan wel activiteiten te financieren ten behoeve van de jeugdleden die geen andere financiering kennen. Als wij het belangrijk vinden voor kinderen bij een sportvereniging aangesloten te zijn voor hun lichamelijke en geestelijke ontwikkeling, mogen wij daar ook wel wat voor over hebben. Voor het geval dat niet zo is, zullen wij voor de zekerheid een motie indienen.

Vanuit de sportverenigingen bezoek ik samen met u de chronisch zieken en gehandicapten in onze gemeente. U heeft allemaal kunnen lezen in de dagbladen, kunnen horen op radio en kunnen horen en zien op TV dat de inkomenspositie van deze groep mensen wel heel erg onder druk staat en in 2009 nog meer onder druk komt te staan. Zij verliezen twee tot negen procent van hun koopkracht doordat de aftrek van ziektekosten wordt beperkt. Dit blijkt uit onderzoek van het Nationaal Instituut voort Budger Voorlichting (Nibud) dat is verricht in opdracht van de Chronisch Zieken en Gehandicapten Raad. In dit kader lijkt het de SP dan ook voor de hand te liggen een relatief kleine geste te doen richting deze bewoners van onze gemeente. Wij willen heel graag deze groep mensen toelaatbaar maken voor de categoriale bijzondere bijstand vanaf 1 januari 2009 en verzoeken het college dan ook een regeling te maken voor deze datum. Wij dienen een motie in waarin wij reeds een paar voorzetten voor mogelijke criteria doen.

raadzaal De Steeg

We zijn nu toe aan een aantal zaken in de publieke ruimte. De SP wil graag ten behoeve van een plezierige beleving van een opgeruimde publieke ruimte het voorstel doen om ‘praatbankjes’ te plaatsen op allerlei leuke plaatsen in onze dorpen ter wille van oudere en jongere mensen die gewoon eens gezellig met anderen een ‘babbel’ willen maken. Wij beogen dan bankjes die zodanig geplaatst zijn dat zij uitnodigen om even plaats te nemen. Ook kan worden gedacht aan picknick-plekken waarbij een tafel het midden vormt van een dergelijke ‘babbelplek’. En, als wij toch buiten zijn, is het wat de SP betreft best opvallend dat in de niet-winkelstraten geen of weinig openbare afvalbakken aanwezig zijn. Wij horen dit vaak als klacht bij door ons gehouden buurtenquêtes. Wellicht raakt u geïnspireerd door het in Arnhem genomen initiatief waardoor nu op een aantal plaatsen interessante plekjes voor burgers zijn ontstaan. Daarnaast kunt u ook kunstenaars en/of scholen bij het maken van deze praatbankjes betrekken of per buurt/wijk/dorp een prijsvraag uitschrijven voor het meest passende ontwerp. In ieder geval menen wij dat gebruikers bij het ontwikkelen van dit soort plekken betrokken moeten worden. Voor wat betreft de afvalbakken is de SP is van mening dat wanneer er op zichtbare afstand steeds een openbare afvalbak aanwezig is, er aanzienlijk minder rommel op straat achter zal blijven. Omdat wij hechten aan ontmoetingspunten in de dorpen door middel van banken of picknick-sets en opgeruimde straten dienen wij een motie in waar beide aandachtspunten aan de orde gesteld worden.

Tot slot wat de SP betreft nog een punt van irritatie.

In Rheden en Rozendaal bestaat een formulier ‘verzoek tot kwijtschelding van gemeentelijke belastingen’. Daar is op zichzelf niets op tegen. Helaas treffen wij, en u ook als u dat formulier leest, op dat formulier de volgende passage aan: “Stuur van alle rekeningnummers de complete afschriften van de afgelopen maand mee met alle bladzijden. U mag de omschrijvingen van uw inkomsten en uitgaven NIET (met grote letters) onleesbaar maken”. De SP heeft hier al eerder iets over gezegd. Wij stellen voor, gelet op het relatief geringe belang aan de zijde van de gemeente wat een verzoek tot kwijtschelding kan zijn, de door ons gewraakte tekst te verwijderen van het formulier. In voorkomende gevallen kunt u immers altijd nog overlegging van volledige afschriften vragen en het weglaten van die tekst komt het respecteren van ieders privacy zeer ten goede. Daarnaast zijn er vele gemeenten die deze tekst helemaal niet voeren en ook zij krijgen verzoeken tot kwijtschelding van gemeentelijke belastingen en handelen die vervolgens af. Wij dienen een motie hierover in.

U zult zich ondertussen misschien afvragen waar de SP de financiering van voorgaande punten uit denkt te voldoen. Wel ik kan u geruststellen. De door de SP aangedragen punten behelzen geen alarmerend hoge bedragen terwijl ze in grote mate bijdragen aan een sterk, sociaal en duurzaam Rheden dat wat te bieden heeft voor huidige en toekomstige bewoners. De SP gaat ervan uit dat de benodigde gelden voor zover deze niet apart in de verhoging van de algemene uitkering is opgenomen, ruimschoots kunnen worden gefinancierd uit het jaarrekeningoverschot over 2007. Wij zijn, naar onze mening, bescheiden gebleven en dienen dan ook de moties in.

Over de moties:

De SP fractie heeft twee moties ingetrokken (‘maatschappelijke participatie van kinderen uit arme gezinnen’ en ‘handhaving bijdrage vrijwilligers’) omdat daarin voldoende was voorzien in de kadernota. Dat was onduidelijk en is opgehelderd door de wethouder Jansen.
Twee moties (‘categoriale bijstand’ en ‘bankjes en afvalbakken’) zijn aangehouden tot november 2008 bij de besprekingen over de begroting 2009. De stemming over onze laatste motie ‘aanpassing formulier kwijtschelding’) is helaas in het nadeel van die motie afgelopen. Wethouder Kock had weliswaar alle begrip voor de motie, maar gaf aan dat de gemeente er aan gehouden is om alle gegevens te controleren.

Enkele ingediende moties werden aangehouden of verworpen, o.a. vanwege slechte financiële prognoses. Moties die werden aangenomen, handelden over een financiële ondersteuning van de Stichting Zinloos Geweld, over veiligheid, over bewaakte fietsenstalling en over de verkeersveiligheid in Laag Soeren.

Lees ook het artikel uit De Gelderlander van 8 juli.