De SP fractie loopt weg uit raadszaal en wel hierom…

6 november 2008

De SP fractie loopt weg uit raadszaal en wel hierom…

Tijdens de stemming over moties en amendementen, die waren ingediend tijdens de begrotingsbehandeling 2009 op 4 november j.l. is de SP fractie inderdaad weggelopen uit de raadszaal.

In een door de VVD fractie ingediende motie ‘Winkelstraten’ wordt het College van B&W opgeroepen voor 1 juli 2009 met een concreet plan te komen over de inrichting van drie winkelgebieden in onze gemeente.
Wethouder Elsenaar (VVD) verzekert de raad plechtig dat er voor de gevraagde datum een plan klaar ligt. Dat zit namelijk al in de planning. Onder de noemer een man, een man, een woord, een woord, is stemming over deze motie volgens de SP fractie dan ook overbodig.
Aanhouden of intrekken is dan een optie en natuurlijk had het College de motie ook over kunnen nemen.
De VVD fractie besloot echter de motie gewoon in te dienen. Het raadsreglement schrijft voor dat er alleen voor of tegen een motie dan wel amendement kan worden gestemd. Je onthouden van stem, of blanco stemmen, is niet mogelijk.
Rest slechts de mogelijkheid je te onttrekken aan de stemming door korte tijd de raadszaal te verlaten. Aldus geschiedde…

Onze opstelling heeft een voorgeschiedenis. De SP vindt dat er in de gemeenteraad te vaak moties worden ingediend die geen inhoud hebben. Moties die vragen om reeds bestaande initiatieven of moties die leuk klinken voor de buitenwacht (= burgers) maar in feite niets betekenen.
Tijdens de raadsvergadering van 28 oktober 2008 bijvoorbeeld kwam de PvdA-fractie met een motie waarin gevraagd werd minimagezinnen in Rheden in december een extraatje van 50 euro te geven.
De motie klinkt mooi, maar betekent feitelijk niets. De Tweede Kamer heeft namelijk eerder dit jaar al besloten tot dit gebaar, en alle gemeentes krijgen extra geld uit Den Haag om het te realiseren. Het college had in de ochtend van 28 oktober reeds besloten uitvoering te geven aan de wens van de Tweede Kamer.
De motie van de Rhedense PvdA fractie was dan ook echt ‘voor de bühne’, ze maakten er goede sier mee op hun website en in de krant.

Naar aanleiding van deze motie heeft de SP besloten dat hier niet meer aan mee te doen. Als moties niets betekenen doet de SP niet mee met het spel. We stemmen niet voor, we stemmen niet tegen, we stemmen gewoon niet mee.

SP fractie Rheden