SP wil ook veilige dorpen

27 februari 2010

SP wil ook veilige dorpen

Dhr. Hullegie spreekt op de achterpagina van de Regiobode van vorige week alle burgers aan, onder de titel 'Ik wil dat mijn dorp veilig blijft'.

En ja, dat wil de SP ook. Trouwens, wie niet? Veiligheid is echter ook iets wat in je hoofd zit. Laten we om te beginnen proberen ons niet bang te laten maken. Niet door jongeren, en niet door de verhalen óver jongeren!

De ideeën van de SP over problemen zoals in Dieren

In geval van strafbare feiten, zoals vandalisme en bedreigingen, is het simpel: dan geldt ons rechtssysteem, dus oppakken en berechten. Zorg hier voor voldoende gericht toezicht door politie.
In geval van overlast door jongeren, die er gewoon zíjn en rondhangen, is repressie en jongeren wegjagen niet de keuze van de SP. Ook jongeren horen erbij! Maar: zorg voor een wijkagent, die de jongeren bij naam kent, weet waar ze wonen en hen en de ouders eens kan aanspreken op hun gedrag. Er moet samenwerking zijn met jongerenwerkers, buurt en gemeente. Een persoonlijke aanpak werkt sowieso beter dan onpersoonlijk cameratoezicht.
Daarnaast moet voorkomen worden dat jongeren rottigheid gaan uithalen. Er horen plekken te zijn waar ze welkom zijn, dus zorg voor voorzieningen: bijvoorbeeld een buurthuis in elk dorp/buurt met een afgestemd programma voor jongeren. Betrek de jongeren hierbij en maak hen zelf medeverantwoordelijk.

Onze reactie op het plan 'Altijd blauw op straat'

Zo makkelijk als dhr. Hullegie het voorspiegelt in zijn plan, werkt het niet. De gemeente kan niet zomaar met een zak geld op eigen initiatief meer agenten regelen.
De SP vindt ook dat de agent weer meer zichtbaar op straat moet zijn in wijken en buurten. En meer toezicht in winkelcentra en bij stations is soms nodig (ook bij station Dieren is meerdere malen grote overlast veroorzaakt door jongeren).

Uit het landelijke SP onderzoek 'De agent aan het woord'* onder ruim 10.000 agenten blijkt dat ook de agenten zelf graag de straat op gaan. De agenten zijn naar eigen zeggen te veel tijd kwijt aan registratiedrukte en bureaucratie. Maar liefst 88% geeft aan dat wijkagenten onvoldoende tijd hebben om in de buurt aanwezig te kunnen zijn. Kleinschalige politieposten in de wijk zouden volgens de meerderheid van de agenten (68%) de veiligheid kunnen verbeteren.

Wat de SP betreft zijn er dus problemen bij de politie, waar aandacht voor moet zijn. De aangekondigde bezuinigingen bij de politie moeten van tafel. Agenten hebben meer collega's nodig, een beter salaris, minder papierwerk en moeten de straat op kunnen. Bijvoorbeeld ook op het Callunaplein en het stationsgebied.

De ideeën van dhr. Hullegie

Het is begrijpelijk dat dhr. Hullegie, en met hem vele anderen, zich boos maken. Maar de aanpak van dhr. Hullegie is niet onze aanpak. Een slecht onderbouwd politieplan biedt geen oplossing. Tot slot vragen we ons af, of een advertentie als deze, problemen kleiner maakt.