SP Rheden presenteert ‘Dat Spoort niet- rapport’

20 april 2010

SP Rheden presenteert ‘Dat Spoort niet- rapport’

Die goederentreinen horen hier niet thuis!

Met trots en met zorg presenteert de SP afdeling Rheden u het complete ‘Dat spoort niet-rapport’. Dit rapport bevat de verwerking van de reacties van 235 mensen die vlak bij het spoor wonen in onze gemeente. Het rapport is hier integraal te downloaden.

In februari/maart 2010 heeft de SP hier een enquête gehouden bij alle huishoudens langs het spoor in de gemeente. De afdeling besloot hiertoe omdat de dreiging van een enorme uitbreiding van het goederenvervoer op de IJssellijn steeds groter lijkt te worden. De IJssellijn loopt door 6 van de 7 kernen in onze gemeente, dwars door de dorpen, dicht langs ruim 600 woningen. Wij wilden weten wat de bewoners van die huizen denken over de plannen.

Maar liefst 63% van de geënquêteerde bewoners laat weten last te hebben van goederentreinen en personenvervoer. Met name de goederentreinen veroorzaken geluids- en trillingshinder. Op dit moment rijden er hoogstens 5 goederentreinen per etmaal. Moet je nagaan, als er 72 of meer treinen per etmaal door onze dorpen denderen! Ook levert een toename van het aantal goederentreinen problemen op voor het lokale verkeer en de hulpdiensten. De enige conclusie is: die goederentreinen horen hier niet thuis.

Begin april is een beknopte versie van dit rapport bezorgd bij alle huishoudens langs het spoor. De komende maanden zal de SP lokaal en provinciaal in Gelderland en Overijssel verder gaan met de acties om de problemen en onze alternatieven onder de aandacht te brengen.

We bieden dit rapport aan aan het Rhedense college van B&W, alle Rhedense gemeenteraadsfracties, belangenverenigingen, de pers, SP afdelingen langs het spoor en Statenfracties in Gelderland en Overijssel en de SP Tweede Kamerfractie. We vragen u allen om aandacht te besteden aan de situatie van zoveel inwoners.

Wij moeten ons met alle kracht verzetten tegen deze plannen, een gezamenlijk ‘NEE!’ richting Den Haag laten horen. Bewoners, belangenverenigingen, politieke partijen, laat je horen! Want 72 of meer goederentreinen, dat spoort niet!

Meer informatie:
Theo v.d. Elsen - Westendorf Pieters