'LUID DE NOODKLOK' OP 2 OKTOBER - aanvulling met verslag

27 september 2010

'LUID DE NOODKLOK' OP 2 OKTOBER - aanvulling met verslag

Een verslag van de actie op 2 oktober j.l.

Op 2 oktober kwamen honderden mensen naar het gemeentehuis voor een manifestatie tegen de komst van extra goederentreinen door onze gemeente. In De Steeg werd de noodklok geluid. Er werd gesproken door vertegenwoordigers van de belangenverenigingen, de wethouders Haverkamp en König en door lokale politici. Ook werd er door de aanwezigen luid gezongen en veel herrie gemaakt. De honderden mensen waren daarvoor met een lawaaifietstocht vanaf Spankeren en Velp naar De Steeg gekomen. Uiteraard was ook de SP hierbij aanwezig met een groep leden, een bakfiets, oorbeschermers en een spandoek 'Laat de goederentreinen varen.' Hieronder volgt een foto-impressie.

Actie Luid de Noodklok - oproep SP
SP roept mensen op om mee te doen met de protestactie

Actie Luid de Noodklok - verzamelen in Spankeren
Verzamelen in Spankeren, mét de SP-bakfiets

Actie Luid de Noodklok
Geen gevaarlijke stoffen door onze dorpen! (Foto Roland Heitink)

Actie Luid de Noodklok
Groot protest bij het gemeentehuis (Foto Roland Heitink)

Actie Luid de Noodklok
Wethouder Haverkamp signeert de noodklok (Foto Roland Heitink)

Actie Luid de Noodklok
SP: Laat de goederentreinen varen! (Foto Roland Heitink)

Lees meer over de protestbijeenkomst:
- De Gelderlander
- Omroep Gelderland
- www.ijssellijn.info --> nieuws --> 2 oktober

---------------------------------------------------------------------------
Aanstaande zaterdag, 2 oktober, wordt er regionaal actie gevoerd tegen de komst van zoveel extra goederentreinen op de IJssellijn en de Twentelijn.In Rheden worden de acties, onder het motto 'Luid de Noodklok', georganiseerd door RONA en lokale belangenverenigingen. SP afdeling Rheden ondersteunt de acties, en sluit zich er graag bij aan. KOM ALLEMAAL!

Geen goederentreinen door onze dorpen!

WE LUIDEN DE NOODKLOK TEGEN GOEDEREN- VERVOER DOOR OOST-NEDERLAND.

LEEFBAARHEID VOOROP!

Op 7 oktober staat het onderwerp opnieuw op de agenda van de Tweede Kamer. Word actief nu het nog kan en maak samen met anderen een vuist!

De dorpen Velp, Rheden, De Steeg, Ellecom, Dieren en Spankeren doen samen mee aan de Regionale Actiedag op zaterdag 2 oktober.

Kom met versierde fietsen, karretjes en alles wat maar rijdt met spandoeken, toeters en bellen en fiets/rij/loop mee van spoorovergang naar spoorovergang naar het Gemeentehuis in De Steeg. Of sluit onderweg aan. Trek uw veiligheidshesje aan voor betere zichtbaarheid. Maak lawaai en laat zien aan politici en media wat een toename van goederentreinen voor Rheden betekent!

Om 13.00 uur vindt bij het Gemeentehuis een manifestatie plaats waarbij de noodklok wordt geluid en aangeboden aan het gemeentebestuur van Rheden.

Voor meer informatie: http://www.ijssellijn.info / http://www.seethelight.nl/rona/regionaleactie.html