Gaat Nimmerdor nimmer door??

5 maart 2011

Gaat Nimmerdor nimmer door??

Een complexe zaak: Bouwen of niet bouwen in een open ruimte.

Er bestaat zeker behoefte aan woningen in Laag-Soeren, dat hebben wij bij onze aanbelrondes wel vastgesteld. De vraag is echter of de nu voorliggende bouwplannen voldoen aan de zo gewenste woningen in Laag-Soeren en of de locatie de juiste is. De bezwaren van de SP gaan met name over de woningbehoefte, de betaalbaarheid van de woningen en de gevolgen voor de natuur.

Ten eerste de woningbehoefte:
Veel mensen die wij gesproken hebben, denken en/of hopen dat er betaalbare woningen voor starters en senioren komen. Een heus woningbehoefteonderzoek zou meer inzicht moeten verschaffen in de daadwerkelijke behoefte. In het beleidsplan van het nu zittende College ‘Innovatief met minder’ (p. 13) lezen we ‘Bij ontwikkelin- gen bij nieuwbouw en/of herstructurering staat de lokale behoefte voorop. De ontwikkelingen moeten iets toevoegen aan de vitaliteit en leefbaarheid van een dorp of wijk en een kwaliteitsimpuls zijn voor de omgeving.’ In de Regiobode van 15 oktober 2010 zegt wethouder König: “We willen vooral zoeken naar een oplossing waarvan de inwoners zeggen: Dit past bij ons dorp!!”. De SP heeft grote twijfels of bij het geplande woningbouwprogramma voor Nimmerdor de lokale behoefte echt voorop staat.
Het moge duidelijk zijn dat de SP meer woningen in de sociale sector zou willen zien dan de huidige verdeling 30/70. De wethouder heeft bovendien tijdens de vorige informatieavond gezegd dat hij niet kan beloven dat bij aanvang van de bouw deze 30/70 verhouding wordt gehanteerd. Dat betekent dat we, wanneer het blijft bij 1 fase, genoegen moeten nemen met 20 misschien wel 30 (te) dure woningen en geen sociale woningbouw!!

Wat betreft de gevolgen voor de natuur het volgende:

In tal van gemeentelijke beleidsstukken zoals het LOP (Landschapsontwikkelingsplan) en B&W-voorstellen wordt gerefereerd aan het behoud van essentiële elementen voor de landschappelijke kwaliteit van Laag-Soeren, het waardevolle landschap, de cultuurhistorische waarden en het open houden van Groene Wiggen in de gemeente. In zijn beantwoording met betrekking tot vragen over het waardevolle landschap en de groene wig stelde de wethouder dat het hier ging om een overgangsgebied. Volgens de SP fractie betekent bouwen in een zogenaamd overgangsgebied het creëren van een nieuw en volgend overgangsgebied.
In alle financiële berekeningen van de voorliggende plannen ontbreekt één belangrijk onderdeel en dat is de schade die wordt aangebracht aan de natuur.
En dan hebben we het ook nog niet gehad over de schade indien het plan niet volledig kan worden uitgevoerd, de steenuilen, de mogelijkheden of onmogelijkheden van het van de Brink terrein, bevolkingskrimp, de risico’s en het draagvlak van omwonenden, de verkeersveiligheid.
De voorliggende plannen lijken wat de SP betreft onvoldoende in het belang van de Soerenaren en hun woonwensen en de (groene) uitstraling het dorp Laag-Soeren.