K13 is niet meer….

5 maart 2011

K13 is niet meer….

In de Gelderlander van vrijdag 11 februari lezen we dat K13 zelf per 1 september de stekker er uit trekt nu er geen extra financiële middelen ter beschikking worden gesteld vanuit de gemeente Rheden.

Alleen met een beschuldigende vinger richting gemeente bestuur wijzen is echter te simpel. Partijen riepen K13 op om zelf met creatieve oplossingen te komen of spraken over eigen verantwoordelijkheid en 'linkse hobby's'.

Kunsthuis 13 VelpWel staat in de nog aan te nemen concept-cultuurnota over K13 o.a. het volgende:
- 'Het is uitdrukkelijk de bedoeling in de nieuwe situatie K13 als merk en kwaliteitsniveau te handhaven.' Hoeft dus niet meer.
- 'K13 heeft zich de afgelopen 25 jaar bewezen als een aanwinst voor de cultuur in de gemeente. De voorstellingen voorzien niet alleen in een behoefte van inwoners van de gemeente en bezoekers van buiten, maar bieden jonge beginnende theatermakers en het wat meer experimentele toneel een podium'. Behoefte blijft maar de aanwinst verdwijnt.
- 'In ieder geval zal K13 in de visie van de gemeente ook een (herkenbaar) deel uit gaan maken van het cultuurbedrijf.' Kan dus niet meer.

Schrijnend is dat er tegelijkertijd wel geld is, € 50.000 à
€ 60.000, om ergens in Velp in de bosrand van onze prachtige Veluwezoom een “natuurspeelplaats” aan te leggen en er geen geld beschikbaar is om K13 overeind te houden. Hoe leg je dat uit???
De SP had graag gezien dat, onder voorwaarden, tegemoet gekomen zou worden aan de financiële problemen van K13. Helaas besloot de PvdA een dergelijk voorstel in te trekken, omdat onvoldoende partijen het wilden steunen. Lees hier het bericht in de Gelderlander over dit onderwerp.