SP stemt tegen verruiming koopzondagen

3 juni 2011

SP stemt tegen verruiming koopzondagen

Op 31 mei jl. werd er in de gemeenteraad gesproken over het voorstel om het aantal koopzondagen te verruimen.

In onze gemeente zijn 12 koopzondagen per jaar nu regel en dit zouden er bij het aannemen van dit raadsvoorstel 52 moeten worden. De gemeente had hiervoor een verzoek gekregen van een vijftal supermarktketens.

Natuurlijk zijn ruimere openingstijden voor winkels prettig voor veel consumenten maar hebben ook hun keerzijde. De kleine zelfstandige, die alleen of met zijn gezin dan wel met een beperkt personeelsbestand de winkel runt, kan niet meedoen met al die extra openingsuren. Nu ook de koopzondagen steeds meer als een regel dan als een uitzondering wordt gezien, dreigen deze winkeliers ook nog eens beroofd te worden van hun vrije dag. De SP is daarom tegen het verruimen van openstellen van winkels op zondag. De afgelopen periode hebben ook veel bewoners en ondernemers via mails laten weten tegen het plan te zijn.

Namens de SP verwoordde Henk Molenaar dit standpunt. Hij wees de lokale VVD er nog even op dat, weliswaar om totaal andere redenen (nl. om tegemoet te komen aan de SGP) de liberalen landelijk nu wel tegen de verruiming van het aantal koopzondagen zijn.

In de gemeenteraad stemden behalve de SP ook CDA, ChristenUnie, Gemeentebelangen, Groep Pieper-Rook en enkele fractieleden van GroenLinks en PvdA tegen het voorstel. De uitkomst was 13 voorstanders en 13 tegenstanders. Dit betekent dat het voorstel volgende maand opnieuw in de gemeenteraad aan de orde komt. Wij houden u op de hoogte.