Besluit Casa Intermezzo: Meedogenloos of mededogen?

4 oktober 2011

Besluit Casa Intermezzo: Meedogenloos of mededogen?

Tijdens de raadsvergadering van dinsdag 27 september, moest de gemeenteraad een besluit nemen over het al dan niet open houden van Casa Intermezzo. Lees hier de bijdrage van onze fractie over dit onderwerp.

Voor ligt het raadsvoorstel om ja dan nee toestemming te geven aan het langer open houden van Casa Intermezzo ten behoeve van de huidige bewoners van het Lorentzhuis.
Een delicate kwestie. Gaan we met het voorstel van de wethouder mee, dan zijn we meedogenloos en stemmen we voor het langer openhouden, dan kunnen we bij de bewoners van de Ulenpas niet langer op mededogen rekenen.
Communicatie: Waar het ieder geval aan ontbroken heeft is communicatie tussen Innoforte en het bestuur van de Ulenpas. Natuurlijk had Innoforte al in 2006 een begin moeten maken met het herstel van normale contacten. Aan de andere kant had je van de Ulenpas mensen iets meer mogen verwachten in de trend van wijsheid en ervaring komen met de jaren”. De SP fractie betreurt in ieder geval dit gebrek aan communicatie.
Bouw nieuw Lorentzhuis: In 2007 vertelt de heer Cools aan Theo Kooijmans dat bij de nieuwbouw van het Lorentzhuis het oprolscenario zal worden toegepast. De bouw wordt in fasen gerealiseerd waar door telkens een deel van het Lorentzhuis bewoonbaar is. Toen moeder Molenaar medio 2008 naar het Lorentzhuis verhuisde was het antwoord op mijn vraag aan dezelfde heer Cools“hoe gaan we verbouwen”dezelfde als zo juist omschreven. Toen hebben wij in ieder geval niets gehoord over verhuizen naar Casa Intermezzo. En dan plotseling ergens eind 2010, begin 2011 komen de verhuisplannen op tafel.

Tot op heden na zo veel jaren liggen er nog steeds geen concrete data met betrekking tot bouwplannen en een herziening van het bestemmingsplan. Wel komt er nu op de valreep een plan om de huidige Casa te verkleinen. Waarom nu pas is dan de vraag, maar het is helaas geen informatie avond en komt het alternatief eigenlijk als mosterd na de maaltijd. Bovendien ligt dit alternatieve plan nu niet voor als voorstel.
Brandveiligheid: Het Lorentzhuis voldoet al geruime tijd in ieder geval sinds 2007 niet aan de eisen van brandveiligheid. Dit zou een overweging kunnen zijn Casa Intermezzo in gebruik te houden. Echter, Innoforte lijkt weinig te hebben gedaan ,met de gemaakte afspraken over o.a. een opnamestop.
De onzichtbaarheid van de voorzitter raad van bestuur: In eerdere publicaties via de pers liet de voorzitter van de raad van bestuur uitgebreid van zich horen over de verkeerde handel en wandel van het Rhedens College en juist nu alles zich in een meer dan cruciale fase bevindt is van dezelfde voorzitter van de raad van bestuur al een poosje niets meer vernomen. Teleurstellend vindt de SP fractie.
Tot slot: Hoewel we mededogen hebben met de bewoners van het Lorentzhuis en de bewoners van de Ulenpas best een beetje minder meedogenloos zouden mogen zijn, kunnen we als SP fractie alles overwegende, en we zullen ons er niet populair mee maken, niet anders doen dan het college steunen in deze delicate en netelige kwestie. Bovendien, een intermezzo (betekenis: korte onderbreking) van straks meer 8 á 9 jaar is erg tegenstrijdig. En niet wenselijk, nu er nog steeds geen bouwplannen liggen.

(...)

Kort nog twee opmerkingen, in alle berichten en brieven wordt gewezen op de kwetsbaarheid van de huidige bewoners. Menzis Zorgkantoor en dan met de klemtoon op ZORG denkt daar iets anders over en schrijft in tweetal brieven aan Innoforte en ik citeer: Zoals eerder gemeld heeft het onze voorkeur om deze nieuwbouw te realiseren zonder uitval van productie, in ieder geval de uitval van productie zoveel mogelijk te beperken en citaat nummer 2: Wij pleiten er voor zo min mogelijk uitval van productie te genereren. Citaat nummer 3. De aanwezigheid van Casa Intermezzo heeft er onzes inziens zeker toe bijgedragen dat de realisatie van de productie op een hoog niveau kon blijven. Einde citaten. Zorg en productie het moet niet gekker worden.
De SP fractie gaat er van uit dat nu ook nog hangende netelige en delicate kwesties bij andere bestemmingsplannen met dezelfde voortvarendheid ter hand zullen worden genomen(Kruishorst)

De gehele raad heeft het College gesteund bij zijn standpunt en heeft voor sloop van Casa Intermezzo gestemd.