college met ruime afvaardiging naar duur VNG-jubileumcongres

30 mei 2012

college met ruime afvaardiging naar duur VNG-jubileumcongres

In april stelde de SP vragen aan het college over de kosten van het VNG-congres van 5 en 6 juni a.s. Inmiddels is gebleken dat het college met een ruime afvaardiging naar dit jubileumcongres zal gaan.

Op dit congres van het VNG (dat dit jaar 100 jaar bestaat) zullen behalve workshops, excursies en vergaderingen diverse feestelijkheden plaatsvinden met bekende Nederlanders, zoals Matthijs van Nieuwkerk, Freek de Jonge, The Golden Earring en Johan Cruijff. Ongetwijfeld feestelijk en inspirerend, maar elk ‘voordeel heeft zijn nadeel’: de kosten. VNG voorzitter A. Jorritsma noemde de ophef over de kosten in een interview met Binnenlands Bestuur "kleinzielig gedoe".

De SP heeft moeite met de hoge kosten voor (de bezoekers van) dit feestelijke jubileumcongres in tijden van bezuinigingen. Collegeleden van diverse gemeentes hebben inmiddels besloten om enige soberheid te betrachten wat betreft het VNG-congres door alleen op 6 juni te gaan of door met een kleine afvaardiging te gaan of een deel van de kosten uit eigen zak te betalen. De SP heeft het college van Rheden d.m.v. de gestelde vragen ook opgeroepen om een statement te maken richting VNG en om gemeentelijke middelen te ontlasten.

Uit de antwoorden (PDF) blijkt echter dat aan de oproep van de SP geen gehoor wordt gegeven: ‘Een kleinere delegatie dan wel een beperkter bezoek wat betreft het aantal dagen is niet overwogen.’ Het college gaat met een ruime afvaardiging naar het VNG congres, namelijk met vijf collegeleden en de gemeentesecretaris. De kosten hiervoor bedragen 842,50 aan congreskosten per deelnemer. In totaal dus ruim 5000,-, maar het zal mogelijk iets meer zijn want de overige kosten (reiskosten en overnachting) zijn nog niet bekend. Vergeleken met de kosten van reguliere commerciële studiedagen, worden deze kosten voor dit congres aanvaardbaar geacht, zo is te lezen in de beantwoording.
Tot slot, zo lezen we, gebruikt het college de tijd rond dit congres om als team de balans op te maken, zaken door te nemen en de lijnen voor de komende periode uit te zetten. Kan zo’n ‘heidag’ niet gewoon een keer op de Posbank?