Hoog bezoek in Velp

12 juli 2012

Hoog bezoek in Velp

Op donderdag 12 juli bracht Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) een bezoek aan Velp. Het bezoek was onderdeel van een werkbezoek aan Oost-Nederland en stond in het teken van de plannen om over de IJssellijn en de Twentelijn meer goederentreinen te laten rijden.

Nadat het kabinet dit voorjaar is gevallen zijn enkele onderwerpen controversieel verklaard. Ook het Programma Hoofdfrequent Spoorvervoer (PHS) en daarmee dus ook de mogelijke toename van goederentreinen door onze regio, is controversieel verklaard. Dit betekent dat de Tweede Kamer heeft gezegd dat dit onderwerp te belangrijk is om besluiten te laten nemen door een demissionair Kabinet en dus worden er pas door een volgend Kabinet weer besluiten op dit onderwerp genomen. Desondanks bracht deze demissionaire minister wel een bezoek aan deze regio.
Minister spreekt met RONA

De SP Rheden was pas laat op de hoogte van dit bezoek aan de gemeente. Op woensdag avond konden nog enkele flyers verspreid worden langs het spoor in Velp en gedeeltes van Rheden. “Het bezoek was niet aangekondigd. Maar toen wij vernamen dat de Minister naar Velp zou komen voor een kort bezoek, konden wij dat niet ongemerkt voorbij laten gaan. Wij voeren al jaren actie op dit onderwerp, ook nu vonden wij het belangrijk dat bewoners konden laten zien dat die goederentreinen hier niet horen. “ Aldus Tamara Koppelaar, voorzitter SP Rheden.

Rond 16:15 uur arriveerde de Minister met een bus en stapte zij uit om met vertegenwoordigers van RONA te spreken.
Minister spreekt met RONA

Het RONA heeft duidelijk aan kunnen geven waarom het geen goed idee is om die treinen hier te laten rijden, zoals bijvoorbeeld de geluidsoverlast en de schade ontstaan door trillingen. Naast vertegenwoordigers van RONA waren ook enkele omwonenden van het spoor aanwezig.
Omwonenden luisteren naar wat de minister vertelt

Tamara Koppelaar: "We zijn zeer tevreden met hoe deze dag is gegaan. Ondanks dat we pas zeer laat bewoners konden mobiliseren, zijn er toch behoorlijk wat bewoners gekomen. Dit laat wel zien dat dit onderwerp nog steeds leeft onder de inwoners. De actie is verder rustig verlopen en ook daar zijn we erg blij mee. RONA heeft rustig kunnen praten met de minister en de minister heeft kunnen zien dat die goederentreinen hier niet gewenst zijn."

Omwonenden verzamelen zich

Ons oudste actieve lid van de afdeling was ook op de fiets gekomen en stond van een afstand alles te aanschouwen.
Onze Daan