Nr 14: Jan van der Velde

11 maart 2014

Nr 14: Jan van der Velde

Tot aan de gemeenteraadsverkiezingen zullen alle 18 SP-kandidaten zich hier kort voorstellen. We tellen af van nummer 18 naar nummer 1. Vandaag is nummer 14 van de kandidatenlijst aan de beurt.

Naam: Jan van der Velde

Leeftijd: 50 jaar
Woonplaats: Dieren

Waarom is de SP mijn partij?
We noemen bezuinigingen tegenwoordig "hervormingen" alsof het er daardoor beter van wordt. "Vrijheid" is synoniem geworden voor het recht van de sterkste en “veiligheid” betekent dat de overheid steeds minder controleert, dit het liefst aan de markt overlaat en dat ontheemden illegaal worden verklaard. Wanneer in iets essentieels als de gezondheidszorg "eerlijk delen" inhoud dat een miljonair evenveel eigen risico zelf moet betalen als iemand met een minimumloon dan is er iets goed scheef aan het lopen.

Ik ben echt niet zo'n type die de ander zijn succes misgunt en ik heb er dan ook geen moeite mee als iemand een goed inkomen verdient met hard werken. Wat mij wel zorgen baart is dat er een steeds grotere groep mensen ontstaat die op de rand van armoede balanceert of daar al overheen zijn gevallen. Dit inkomensverschil creëert een tweedeling in onze maatschappij, bepaalt of je mee kunt doen of aan de kant komt te staan. De lasten voor zorg en wonen wegen steeds zwaarder op de smalste schouders. Wanneer we op deze voet verder gaan dan zijn zorg, rechtspraak, onderwijs en cultuur straks alleen nog weggelegd voor die groep mensen die daar voldoende geld voor heeft.

Daarom zet ik mij samen met de SP in om onze samenleving een betere samenleving te maken, waar “hervormingen” onze maatschappij beter maken en niet slechter, waar “vrijheid” betekent dat je een gelijke kans krijgt op goed onderwijs, zorg en rechtspraak, ongeacht jouw achtergrond of portemonnee, waar “veiligheid” staat voor een overheid die je beschermt tegen uitbuiting en blind winstbejag. Daarom is de SP mijn partij.