Geen extra goederentreinen door onze dorpen: besluit vooruit geschoven tot 2020.

19 juni 2014

Deze week heeft staatssecretaris Mansveld bekend gemaakt dat er tot 2020 niet meer goederentreinen over de IJssellijn komen te rijden. Zij heeft dit besluit genomen omdat de groei van het goederenvervoer minder is dan verwacht. Pas in 2020 worden mogelijk besluiten genomen over het gebruik van de IJssellijn of een eventuele nieuwe aan te leggen Noordtak.

De SP heeft jarenlang actie gevoerd tegen de komst van meer goederentreinen dwars door onze dorpen en is daarom blij dat het gevaar voorlopig geweken is. Toch vindt de SP het teleurstellend dat er voor bewoners op lange termijn nu nog steeds geen duidelijkheid is. Er worden door de staatssecretaris geen echte keuzes gemaakt en de discussies en acties zullen over enkele jaren opnieuw gevoerd moeten worden. U kunt van de SP verwachten dat wij ons ook de komende jaren actief blijven inzetten tegen de goederentreinen en voor alternatieven, zoals vervoer over water.

In een opiniestuk, dat 17 juni in de Gelderlander verscheen, beschrijven SP’ers Eric van Kaathoven (Statenlid provincie Gelderland), Marianne Breedijk (Statenlid provincie Overijssel) en Eric Smaling (Tweede Kamerlid) de afwegingen zouden moeten worden gemaakt bij de ingrij­pende keuzes op het gebied van goederenvervoer. Lees hier het complete opiniestuk.