SP Rheden opent meldpunt schuldhulpverlening

26 september 2014

SP Rheden opent meldpunt schuldhulpverlening

Sinds begin 2013 kunnen inwoners van de gemeente Rheden met schulden zich wenden tot de gemeente. Tot die tijd deed het BAC (Budget Advies Centrum) in Arnhem de afhandeling van schulden voor de gemeente Rheden.

In de afgelopen 2 jaar kreeg de SP af en toe klachten over de manier waarop de dienstverlening door de gemeente op dit onderwerp verloopt. In het begin van die periode kon dat geweten worden aan het feit dat de gemeente en de ambtenaren nog moesten zoeken naar op wat voor manier ze deze nieuwe afdeling moesten opzetten.

Inmiddels zijn we bijna 2 jaar verder en helaas komen er nog steeds meldingen bij de SP binnen. De signalen richten zich dan bijvoorbeeld op formulieren die kwijtraken, regelmatig wisselen van consulent, maar ook onduidelijkheid over de precieze invulling van schuldsaneringstrajecten. De fractie van de SP heeft al regelmatig, zowel schriftelijk als mondeling, vragen gesteld aan het college van B&W over dit onderwerp. Op recente vragen van de SP heeft het college aangegeven dat er geen personele problemen op deze afdeling zijn en ook dat er geen onduidelijkheid is over de manier waarop trajecten moeten worden ingevuld.

Juist op het gebied van mensen met problematische schulden, is het van belang dat inwoners kunnen vertrouwen op de begeleiding van de gemeente. Vertraging in het traject, door bijvoorbeeld het weer opnieuw moeten inleveren van formulieren, of door te vaak wisselen van consulent, kan betekenen dat schulden verder oplopen. Begeleiding bij schuldenproblematiek moet dan ook zorgvuldig gebeuren, met duidelijkheid voor alle betrokkenen. Zowel cliënten als consulenten en schuldeisers zijn gebaat bij duidelijkheid en het vlot doorlopen van trajecten. Wij zijn dan ook benieuwd naar de ervaringen van andere inwoners. Zijn de meldingen die de SP krijgt uitzonderingen of lopen meer inwoners tegen problemen aan?” Aldus Tamara Koppelaar, afdelingsvoorzitter SP Rheden.

De SP Rheden wil graag weten of meer inwoners ervaring hebben met de afdeling schuldhulpverlening van de gemeente Rheden. Uiteraard gaat de SP vertrouwelijk om met uw meldingen. Ervaringen, zowel positief als negatief, kunnen doorgegeven worden via rheden@sp.nl.