SP stelt vragen over onzintips op Rhedense website

18 november 2014

SP stelt vragen over onzintips op Rhedense website

Vorige week is er ophef ontstaan in de media over de tips die in de gemeente Groningen via de website https://wij.groningen.nl/ worden geboden. Deze tips worden verzorgd door Jalp, het digitale loket van Elkander.

Naar aanleiding hiervan heeft de SP fractie de Rhedense website www.socialevraagbaak.nl eens goed bekeken. ‘Heeft u vragen over zorg, wonen, welzijn of inkomen? De Sociale Vraagbaak Rheden/Rozendaal wijst u de weg, geeft tips en komt met passende oplossingen’, zo wordt de website aangekondigd. Op de website, ook opgesteld door Jalp/Elkander, worden vrijwel dezelfde tips gegeven als in Groningen. De SP fractie vindt enkele van deze tips voor o.a. het huishouden van een bedenkelijk niveau en denigrerende toonzetting, bijvoorbeeld:

Heeft u moeite met het doen van de was?
– Schaf een droger aan. U hoeft (het merendeel van) de was dan niet meer op te hangen.

Heeft u moeite met strijken?
– Kunt u niet strijken omdat u niet lang kunt staan? Gebruik een stakruk of zet de strijkplank lager en ga er bij zitten.
– Veel kledingzaken verkopen betaalbare strijkvrije kleding. Deze kleding kunt u na het wassen en drogen direct weer dragen. Dit bespaart u een hoop werk.

Stofzuigen
– Als u last heeft van uw rug of als u niet goed kunt lopen, dan is stofzuigen lastig. Er is vast iemand die dat 1 of 2 keer per week voor u kan doen.
– Wat ook erg handig is, is een kruimeldief. Dan houdt u het toch schoon, maar het kost u wat minder moeite.

Winkeltips
– Een winkelwagentje is makkelijker dan een mandje. Of u neemt een winkelmandje met wieltjes.
– U kunt beter meerdere tassen meenemen, en die niet zo vol stoppen. Dat draagt makkelijker dan één grote, zware tas.

Dakloos
– Probeer uw oude werk weer op te pakken. Vacatures vindt u op het internet, via uitzendbureau of via het UWV. Maar kijk ook naar ander werk dat u zou kunnen doen.

Tips voor lichaamsverzorging
– Elektrisch scheren is vaak makkelijker dan nat scheren. Ook kunt u zich voor een keertje laten scheren in een kapsalon voor heren.
– U kunt uw nagels bijhouden met een nagelschaartje of een vijltje. Dat wordt lastig als u uw handen niet goed kunt gebruiken. U kunt eens kijken of u een handiger nagelschaartje kunt vinden bij de drogist.

Niet alles hoeft
– De ene mens houdt van superschoon en de ander neemt genoegen met wat minder. Wat u ook gewend bent, u kunt misschien best eens nagaan of bepaalde klussen wat minder vaak kunnen.Uw stoepje hoeft misschien niet elke week geboend te worden. En uw ramen kunt u misschien ook wat minder vaak lappen.
Dit vergt misschien een andere manier van denken, en dat zal niet meevallen. Maar het is veel beter voor uw conditie en uw gemoedsrust om te beseffen dat niet alles per se nodig is.

Op de website van Elkander is te lezen dat naar aanleiding van de commotie die is ontstaan enkele formuleringen zijn aangepast en dat de komende week alle tips nogmaals kritisch tegen het licht gehouden zullen worden en waar nodig aangepast.

De SP fractie heeft over dit onderwerp de volgende vragen aan het college gesteld:

Vraag 1. De website socialevraagbaak.nl is in in juni jl. gelanceerd. Hoeveel wordt er van de website gebruik gemaakt?

Vraag 2. Wat waren de kosten voor de website socialevraagbaak.nl en uit welk budget is dit gefinancierd?

Vraag 3. De teksten van de tips van Jalp/Elkander kunnen lokaal worden aangepast en aangevuld. Is hiervan bij het opstellen van de website gebruik gemaakt, of zijn de standaardtips overgenomen?

Vraag 4. Is het college het met de SP fractie eens dat enkele tips op socialevraagbaak.nl, zoals de hierboven aangehaalde voorbeelden, van een bedenkelijk niveau en van een denigrerende toonzetting zijn?

Vraag 5. Is de berichtgeving juist dat op de website socialevraagbaak.nl inmiddels enkele formuleringen zijn aangepast door Jalp/Elkander? Is hierover overleg geweest met de gemeente?

Vraag 6. Is het college het met de SP eens dat sommige tips die worden aangereikt niet altijd haalbaar zijn voor inwoners? Zoals het aanschaffen van een droger, kan een inwoner met bijvoorbeeld een bijstandsuitkering hier dan bijzondere bijstand voor ontvangen?

Vraag 7. Is het college bereid om de tips op de website socialevraagbaak.nl ook zelf nog eens kritisch tegen het licht te houden en waar nodig aan te passen?