SP Rheden steunt bewoners Van Voorthuijsenstraat

7 mei 2015

SP Rheden steunt bewoners Van Voorthuijsenstraat

Onlangs heeft de Rhedense SP kennis genomen van het besluit van het college van B&W om toestemming te geven aan Vivare voor het verkopen van een aantal wooncomplexen binnen de gemeente aan een hedgefonds van multimiljardair George Soros. Het gaat in totaal om ongeveer 3% van de woningvoorraad van Vivare. De fractie van de SP heeft daarop een aantal vragen gesteld aan het college van B&W.

De SP Rheden maakt zich grote zorgen om deze plannen. Het verkopen van sociale woningbouw aan een hedgefonds past wat de SP betreft niet bij een woningbouwcorporatie die zich moet richten op sociale woningbouw. Op deze manier verdwijnt een deel van de woningvoorraad uit beeld en zijn de bewoners overgeleverd aan een partij die het moet hebben van de markt en derhalve marktconform dient te opereren.

De SP vindt het daarnaast belangrijk dat een woningbouwcorporatie in gesprek blijft met de bewoners. “Op het moment dat er sprake is van een mogelijke verkoop, dan is het belangrijk dat bewoners al in vroeg stadium worden betrokken. Het gaat tenslotte om hun woningen, hun thuis. Het doel van de huidige bewonersgroep is juist dat: in gesprek gaan met de woningbouwcorporatie en betrokken worden bij de plannen. De SP moedigt dit soort initiatieven van harte aan. Wij hebben bij de bewonersgroep dan ook onze hulp en expertise aangeboden en zullen, als dat nodig is, de groep praktisch ondersteunen. Wij gaan er vanuit dat Vivare inderdaad in gesprek zal gaan met de bewoners.” Aldus Tamara Koppelaar, afdelingsvoorzitter van de SP Rheden.