Even voorstellen: Lijstduwer Henk Molenaar

1 maart 2018

Even voorstellen: Lijstduwer Henk Molenaar

Foto: SP Rheden

Tot aan de gemeenteraadsverkiezingen zullen alle 16 SP-kandidaten zich hier kort voorstellen. We tellen af van nummer 16 naar nummer 1. Vandaag is nummer 16 van de kandidatenlijst aan de beurt, onze lijstduwer: Henk Molenaar.

Naam: Henk Molenaar
Leeftijd: 69
Woonplaats: Velp
Bezigheden: Raadslid, actief SP-lid en vrijwilliger bij SC Veluwezoom.

Voor veel mensen in en buiten Velp is Henk een grote bekende. Op zijn fiets met opvallende rode SP-fiets tas is hij altijd op pad naar mensen, die een vraag hebben voor de SP, hulp nodig hebben of hun verhaal kwijt willen.

Henk is zo'n 20 jaar geleden lid geworden van de SP om een bijdrage te leveren aan een samenleving, waarbij voor hem de menselijke maat en vooral eerlijk delen altijd voorop staan. Hij onderschrijft de beginselen van de SP: gelijkwaardigheid, solidariteit en menselijke waardigheid. “Niet alles draait om economisch gewin. Het heeft even geduurd maar er zijn nu af en toe signalen dat meer mensen dit standpunt voorzichtig gaan delen. En dat is de hoogste tijd.” vindt Henk.

Henk is raadslid voor de SP sinds 2006, toen de SP voor het eerst met drie zetels in de raad kwam. Hij blikt terug op zijn laatste periode, de afgelopen 4 jaar: “Hebben we als SP fractie wat bereikt de afgelopen vier jaar? Jazeker, vooral door het aan de kaak stellen van zaken die niet helemaal goed gaan in De Steeg. Zoals bij kwijtschelding van gemeentelijke belastingen, re-integratieprojecten, schuldhulpverlening en het al dan niet toekennen van financiële tegemoetkomingen voor mensen met een kleine portemonnee.

Mijn grootste ergernis is de bejegening vanuit het gemeentehuis naar inwoners die het even niet zo makkelijk hebben. Soms krijg je bijna het idee dat de medewerker van de afdeling Werk en Inkomen de aangevraagde uitkering of vergoeding uit eigen zak moet betalen, zo afhoudend wordt er soms gereageerd. Dat kan toch niet bij een gemeente die in haar beleidsstukken zo mooi opschrijft ‘te handelen op basis van de leefwereld van de inwoner in plaats van de wetgeving’?? Een ruimhartig en evenwichtig sociaal beleid klinkt op papier prachtig, maar moet dan ook in de praktijk daadwerkelijk ten uitvoer worden gebracht.

Foto: SP Rheden
Na twaalf raadslidmaatschap is het voor Henk tijd om een stapje terug te doen en zijn plaats in de raad over te dragen aan andere actieve SP’ers. Misschien houdt hij wel tijd over, straks. Hoewel, hij heeft nog genoeg klussen te doen: hij ontvangt telefoontjes van de Hulpdienst van de SP, is lid van het afdelingsbestuur, doet altijd mee aan acties, bezorgt het clubblad van de SP de Tribune en doet daarnaast ook nog vrijwilligerswerk voor voetbalvereniging SC Veluwezoom op de Pinkenberg. En ook zeker niet onbelangrijk gaat hij meer tijd besteden aan zijn kleinkinderen.