SP Rheden over huishoudelijke hulp: “Het is een puinhoop!”

6 juli 2020

SP Rheden over huishoudelijke hulp: “Het is een puinhoop!”

Foto: SP Rheden

Tientallen inwoners hebben contact opgenomen met de SP Rheden over de manier waarop de huishoudelijke hulp nu geregeld is in de gemeente Rheden.

Inwoners, waarbij de indicatie verloopt of al verlopen is, hebben geen idee of ze volgende week nog hulp krijgen. Inwoners geven aan dat het niet lukt om een consulent te spreken te krijgen. Een dochter wiens moeder al maanden zonder hulp zit en die niemand te spreken krijgt. Werknemers van thuiszorgorganisaties geven aan dat hun cliënten totaal van slag zijn en dat ze niet begrijpen hoe de gemeente kan bedenken dat thuiszorg vervangen kan worden door een schoonmaakbedrijf.

Tegen inwoners wordt vanuit de gemeentelijke organisatie gezegd dat er wél direct een schoonmaakbedrijf geregeld kan worden, maar dat door de enorme wachttijden reguliere huishoudelijke hulp mogelijk niet op tijd geregeld kan worden. Er wordt tegen mensen gezegd dat ze zich moeten realiseren dat er miljoenen euro’s bezuinigd moet worden.

Afdelingsvoorzitter Tamara Koppelaar: “Het is schrijnend om al die verhalen te horen. We horen mensen in kwetsbare posities die erg bezorgd zijn en nergens terecht kunnen met die zorgen en geen idee hebben wat er nu gaat gebeuren. Het gaat ook om werknemers die vrezen voor hun baan en voor wie het een klap in het gezicht is dat de gemeente hun werk vervangt door een schoonmaakbedrijf. Voor het merendeel van de mensen die wij hebben gesproken is hun hulp veel meer dan alleen een schoonmaakster. De huishoudelijke hulp biedt een luisterend oor, kijkt mee of het nog wel goed gaat, belt tussendoor een keer extra of ze iets kan doen, helpt met strijken en pakt dat glaasje water als dat nodig is. Die signalerende functie is zo belangrijk. Wij zijn geschrokken dat zoveel inwoners daadwerkelijk nu al worden overgezet naar het schoonmaakbedrijf terwijl dat lang niet altijd passend lijkt.

Op dinsdag 30 juni bracht de fractie van de Rhedense SP diverse signalen naar voren in de gemeenteraad en eiste verbetering. Fractievoorzitter Jorine Dirks: “Het is goed dat al die signalen door de wethouder werden herkend en erkend. Iedereen ondersteunde ons voorstel om direct actie te ondernemen op met name de bereikbaarheid van consulenten en de communicatie. Hier houdt het voor ons natuurlijk niet op. We gaan er vanuit dat de telefoon binnenkort weer opgenomen wordt in het gemeentehuis. Tot die tijd nemen wij in ieder geval de telefoon wel op! Blijf uw verhalen delen.

Het meldpunt van de SP Rheden blijft open. Signalen en ervaringen kunnen worden doorgegeven via rheden@sp.nl of 06-30773026.