Wethouder Rikus Brader dient ontslag in

26 februari 2007

Wethouder Rikus Brader dient ontslag in

Maandag 26 februari heeft SP wethouder Rikus Brader zijn ontslag ingediend. Hij is tot dit besluit gekomen, omdat het na de ontwikkelingen van de afgelopen periode onmogelijk voor hem is om in politiek opzicht in vertrouwen verder samen te werken met de PvdA.

Rikus Brader was sinds april 2006 wethouder met de portefeuilles Sociale zaken c.q. Inkomensondersteuning, Wet Maatschappelijke Ondersteuning en Maatschappelijk Welzijn, Wijk- en dorpsgericht werken, Milieu, Openbare werken en Ouderenbeleid.

Wethouder Brader noemt in zijn ontslagbrief de volgende redenen voor zijn ontslag: "de wijze waarop de PvdA een breuk in de bestaande coalitie heeft veroorzaakt, zonder daarin de andere partner(s) (waaronder de SP) vooraf te kennen of te consulteren én de PvdA standpuntbepaling t.a.v. het advies van de informateur over een nieuw te vormen coalitie, waarbij zonder opgaaf van reden, zonder aanleiding en zonder enig overleg met de coalitiepartner (de SP) wordt gekozen voor een nieuwe coalitie zonder SP maar met partijen van totaal andere politieke signatuur". Brader geeft aan met teleurstelling en spijt ontslag te nemen. Wel is hij bereid omwille van de bestuurlijke continuïteit lopende zaken waarnemen tot de aanstelling van een nieuw college.

Wat vooraf ging...