Gedeputeerde Staten besluiten project Hart van Dieren als afzonderlijke projecten voort te zetten
Gedeputeerde Staten besluiten project Hart van Dieren als afzonderlijke projecten voort te zetten
Gedeputeerde Staten hebben op basis van een advies van de Stuurgroep Hart van Dieren besloten het project Hart van Dieren te beëindigen en als afzonderlijke projecten voort te zetten. In de stuurgroep werkten de provincie, de gemeente Rheden en ProRail samen om met name de verkeersproblematiek in Dieren op te lossen. Dit besluit wordt nog voorgelegd aan Provinciale Staten.
Achtergrond
In september van 2007 bleek dat, bij ongewijzigde voortzetting van het project Hart van Dieren, de oorspronkelijk geraamde kosten met ruim veertig miljoen zouden worden overschreden en het project daarmee onbetaalbaar zou worden. Dat vormde de aanleiding om de gevolgde procedure tegen het licht te houden. De audit van het (financiële) proces leverde een aantal verbeterpunten en aanbevelingen op voor toekomstige grote infrastructurele projecten. Daarnaast is een Atelier van deskundigen aan de slag gegaan om aanzetten te leveren voor een nieuwe kijk op de ruimtelijke ontwikkeling van Dieren. Het Atelier leverde als belangrijkste conclusie op dat het oorspronkelijke project geherdefinieerd moest worden. Geadviseerd werd om via twee sporen te werken: enerzijds de ontwikkeling van een Masterplan voor Dieren door de gemeente en anderzijds de aansluiting daarvan op de provinciale infrastructuur (N348, Burgemeester de Bruinstraat) door de provincie.
Keuzes
In navolging van de adviezen van de stuurgroep heeft het college besloten om het huidige project Hart van Dieren voor 15 mei af te ronden. De kennis en ervaring van het projectbureau worden overgedragen aan de nieuwe projectleiders van gemeente en provincie. De kosten voor de afronding van het project komen nog ten laste van het projectbudget. Uiteindelijk zullen deze kosten evenredig worden verdeeld over de voormalige partners. Ook de samenwerkings-overeenkomst met gemeente en ProRail wordt ontbonden. Hoewel gekozen wordt voor een gemeentelijk (masterplan) en een provinciaal (N348) spoor, willen Gedeputeerde Staten wel dat er een ambtelijk en bestuurlijk afstemmingsoverleg in het leven wordt geroepen om het vervolg goed gecoördineerd te laten verlopen.
Resultaten Audit
Het dagelijks bestuur van de provincie is van mening dat ook wanneer, zoals de Audit aangeeft, er een ander beheersingssysteem van de kosten was gehanteerd, niet eerder dan in het voorjaar van 2007 er voldoende duidelijke signalen zouden zijn geweest dat de kosten de oorspronkelijke ramingen ver zouden gaan overtreffen. Eerder ingrijpen in het project dan nu het geval was, was dan ook niet mogelijk. Ook is het college van mening dat de controlemomenten tijdens de planfase beter benut hadden moeten worden. Als gevolg van deze bevindingen wil het college dit voorjaar nog aan Provinciale Staten een protocol Gelderse aanpak gebiedsontwikkeling voorleggen met daarin een duidelijke leidraad over hoe te handelen bij grote projecten/processen.
Atelier
Het Atelier heeft waardevolle en interessante ideeën opgeleverd. Met name het idee dat vanuit een gewenste stedebouwkundige ontwikkeling van een groter geheel gekeken moet worden naar verkeerskundige en infrastructurele oplossingen, spreekt aan. Het advies van het Atelier om de gemeentelijke verantwoordelijkheid voor het Masterplan/verkeerstructuur los te koppelen van het te ontwikkelen infrastructuurplan voor de inpassing van de N348/spoorlijn door de provincie, wordt door Gedeputeerde Staten overgenomen.
Geld
Het is van het grootste belang dat de oorsponkelijk toegezegde rijksmiddelen beschikbaar blijven om de problemen in Dieren te kunnen oplossen. Daarover wordt met de betrokken ministeries overleg gevoerd. Het is de bedoeling nog voor de zomer, wanneer het Masterplan klaar zal zijn, de voortgang met de rijkspartners verder te bespreken. Punt van aandacht is de bijdrage van het minsterie van LNV (€ 10 miljoen). Deze bijdrage was bedoeld voor het treffen van ecologische maatregelen (ecoduct en bundeling spoor/weg). Dit onderdeel wordt nu losgekoppeld van het verkeersvraagstuk binnen de dorpskern van Dieren. Het college wil onderzoeken of het mogelijk is de verbetering van de ecologische kwaliteit te koppelen aan het project Havikerwaard. Hierover wordt met LNV gesproken.
Stuurgroep
De stuurgroep zal nog enkele keren in de vorm van een bestuurlijk overleg bijeenkomen om standpunten in te nemen over de wijze van afronding van het project Hart van Dieren. Zij zal geen besluiten meer nemen. Deze moeten worden genomen door de besturen van de oorspronkelijke samenwerkingspartners: gemeente, provincie en ProRail.
Voor meer informatie kunt u tijdens kantooruren contact opnemen met Marga Nijenhuis, (026) 359 90 20, m.nijenhuis@prv.gelderland.nl.
Persbericht provincie Gelderland
Bericht in De Gelderlander
- Zie ook:
- Hart van Dieren