SP kritisch over raadsvoorstel ‘Masterplan Dieren’

28 maart 2008

SP kritisch over raadsvoorstel ‘Masterplan Dieren’

De SP fractie heeft zich tijdens de raadsvergadering van 25 maart jl. kritisch opgesteld ten opzichte van de door het college ontwikkelde plannen voor het 'nieuwe' Hart van Dieren, nu Masterplan Dieren.

Van het gepresenteerde raadsvoorstel 'Masterplan Dieren' heeft de fractie alleen ingestemd met de probleemstelling, het eerste punt. Te veel vragen zijn naar onze mening nog niet beantwoord. Hier volgen er een paar:

- Wat behelst het Masterplan, wie zijn betrokken partijen en welke taken hebben die partijen precies?
- De provincie en Prorail houden zich bezig met de infrastructuur en de gemeente met een dorpsvisie. Wat doen de provincie en Prorail op dit moment? Is men daar druk met plannen maken voor een passende en bovenal betaalbare infrastructuur? Gebeurt dit alles op kosten van het restant-budget van ongeveer 90 miljoen?
- Wat is de taak van de gemeente op dit moment? Hoe kan de gemeente een dorpsvisie ontwikkelen terwijl de infrastructuur nog niet vaststaat? Straks is er, met externe hulp, een dorpsvisie gemaakt en hoe past dat dan in de oplossing van de infrastructuur?
- Wij praten over partijen die tot enkele maanden geleden niet meer in staat bleken met elkaar zaken te doen, met name de provinciale en de gemeentelijke afgevaardigden. Welk wonder is geschied dat dezelfde partijen nu weer in staat zouden zijn goede zaken met elkaar te doen en ook nog onder hoge tijdsdruk?
- Het verleden heeft naar wij hopen toch in ieder geval geleerd dat zonder draagvlak ieder nieuw plan gedoemd zal zijn te mislukken. Wat wordt er actief en openbaar gedaan aan verkrijgen van draagvlak?

De SP fractie denkt dat de provincie momenteel plannen ontwikkelt voor de N348, onder de naam 'Traverse Dieren N348'. En dat juist bij het maken van die plannen haast is, omdat m.n. dáárvoor de rijks- en provinciale subsidies bedoeld waren en zullen zijn. Wij vinden het van belang dat dit heel duidelijk is.
Als de provincieplannen klaar zijn, is volgens de SP de gemeente aan de beurt. Dan kunnen wij zien hoe we die N348-plannen zo goed mogelijk inpassen, welke gevolgen dat heeft, en hoeveel geld er is voor aanpassingen. Dan zullen ook de inwoners van Dieren volop mee moeten kunnen spreken. En wellicht is het handig als we dan een visie hebben op het hele dorp, al hebben de ervaringen met Hart van Dieren ons huiverig gemaakt voor plannen die veel doelen aan elkaar verbinden.

Kortom, de SP fractie heeft op 25 maart ingestemd met het eerste punt van het raadsvoorstel nl. 'dat voor de vervolgfase van het project Hart van Dieren de oorspronkelijke probleemstelling zoals vastgelegd in de Samenwerkingsovereenkomst 2005 (het oplossen van de problemen ten aanzien van leefbaarheid en verkeersdoorstroming in de kern van Dieren) van kracht blijft'.

Maar gezien onze eigen vele vragen en de kritische inspraak van 8 vertegenwoordigers van belangenorganisaties en particulieren, heeft de SP tegen de andere punten van het raadsvoorstel gestemd (het voor kennisgeving aannemen van de dorpsvisie, vaststellen van de kaders van het masterplan, en een krediet beschikbaar stellen van 200.000 euro voor inhuren van externe deskundigheid). Ook het deze avond gepresenteerde communicatieplan bestaat voorlopig uit veel mooie woorden en ideeën, we zullen kritisch volgen wat het echt gaat betekenen.

Het raadsvoorstel

''Insprekers kraken dorpsvisie Dieren'' in de Gelderlander