Vragen financiën WMO beantwoord

4 augustus 2008

Vragen financiën WMO beantwoord

Tijdens de raadsvergadering van 27 mei stelde de SP raadsfractie vragen over het WMO budget 2008. Naar aanleiding van de antwoorden zijn vervolgvragen gesteld. Deze vragen zijn inmiddels beantwoord. (bekijk hier de vragen en de antwoorden)

WMO in uitvoeringDe gemeente Rheden heeft een begroting gemaakt voor kosten aan de WMO. De kosten zijn opgesplitst naar huishoudelijke hulp en Awbz-subsidies (diensten bij wonen met zorg, Coördinatie Vrijwillige Thuis- en Mantelzorgzondersteuning, Collectieve Preventie GGZ en de subsidies voor de regionale steunpunten voor vrijwilligerswerk en mantelzorgondersteuning).

Van het Rijk ontvangt de gemeente Rheden een uitkering voor de invoering van de WMO. Deze uitkering is bedoeld voor de overgang naar de nieuwe wetgeving en zal in de toekomst komen te vervallen. Daarna zal de gemeente zelf moeten zorgdragen voor de de financiering van de WMO.

Deze uitkering (integratie-uitkering WMO) heeft er voor gezorgd dat een positief begrotingsresultaat van € 1.380.000 is ontstaan.
Dit begrotingsoverschot is ingezet als "dekking voor de meerjarenbegroting in brede zin". In normaal Nederlands betekent dit dat het geld voor andere doeleinden wordt gebruikt. Dit bedrag komt dus niet ten goede aan de WMO-taken.

de vragen over het WMO budget 2008
en de antwoorden