h

Antwoord college op SP-vragen nieuwe contract afvalverbranding

27 oktober 2009

Antwoord college op SP-vragen nieuwe contract afvalverbranding

Vragen en antwoorden over het nieuwe contract afvalverbranding.

In september stelde de SP fractie ook vragen over het nieuwe contract voor afvalverwerking dat de gemeente heeft afgesloten.

Inmiddels zijn ook deze vragen door het college beantwoord:

Algemeen
De tekst in de quickscan wordt volledig onderschreven maar is niet meer dan een feitelijke constatering. De uitkomst van de aanbesteding is het gevolg van de (door de Europese /Nederlandse) overheid voorgeschreven marktwerking. Ondanks het feit dat de huidige situatie vanuit milieuoogpunt goed is was Europese aanbesteding verplicht.

In het bestek dat is opgesteld is een beoordelingssystematiek opgenomen waarbij zowel prijs als duurzaamheidcriteria een rol speelden. Hierbij moesten de gehanteerde criteria zorgvuldig worden afgewogen zodat er geen voordeel voor een partij ontstond. Criteria als ‘de naam moet beginnen met een A’ of ‘er mag maximaal xx km gereden worden’ zijn altijd aanleiding voor procedures
omdat hiermee concurrenten worden benadeeld. Datzelfde geldt voor het belasten van de gereden kilometers met een ‘boete’ in de vorm van strafpunten of extra kosten. De criteria moeten dus éénduidig en niet concurrentievervalsend zijn.
In de pers is het beeld ontstaan dat er alleen naar prijs gekeken is maar dit is niet juist. Er is gegund aan de ‘meest voordelige aanbieding’. (Voordelig heeft hierbij niet betrekking op prijs maar op het totale beoordelingspakket van het bestek.) Bij de beoordeling zijn zeker ook milieuaspecten meegenomen.

Vraag 1
Volgens de inschrijving wordt het afval per vrachtauto naar Coevorden getransporteerd. Per vracht wordt 20 – 30 ton afval vervoerd.
Door SITA is ná de aanbesteding aangegeven dat zij het voornemen hebben om het afval via het spoor naar Coevorden te transporteren. Hiermee wordt een groot deel van de autokilometers vermeden.

Vraag 2
Het huisvuil wordt met kraakperswagens ingezameld. Deze vrachtauto’s hebben een laadcapaciteit van circa 10 ton. Door overslag op een vrachtwagen-combinatie kan efficiënt worden gewerkt:
• De kraakperswagens kunnen doen waar ze voor gemaakt zijn = inzamelen. Er gaat weinig tijd verloren met lossen;
• Het transport over grote afstanden kan geschieden met één vrachtauto-combinatie in plaats van door 2 à 3 kraakperswagens.

Vraag 3
De uitkomst van de aanbesteding is het gevolg van het voorgeschreven systeem, te weten Europese aanbesteding.
Waar mogelijk is in het bestek aandacht geweest voor het milieu. Er zijn eisen opgenomen voor het gebruik van Euro 5-motoren of beter. Hiermee heeft de gemeente het maximaal mogelijke gedaan om de uitstoot van fijnstof te beperken.
Als gemeente hebben we bij de inkoop voor eigen gebruik vrijheid in de te stellen eisen (zolang deze binnen het gemeentelijk beleid passen). Bij aanbestedingen van dit niveau moeten de te stellen eisen passen binnen de landelijke/Europese wetgeving. Het stellen van nadere eisen over het gebruik van ‘schone brandstoffen’ is concurrentievervalsend en zou aanleiding zijn geweest voor
procedures.

Vraag 4
Niet. Het bevoordelen van een partij in een dergelijk bestek is niet mogelijk zonder dat er procedures worden aangespannen, noch voor de AVR, noch voor SITA, noch voor een andere partij.

Vraag 5 / Vraag 6
SITA heeft ingeschreven c.q. de opdracht gekregen voor een bedrag van € 67,- per ton (met jaarlijkse indexatie). Bij een gemiddeld aanbod van circa 12.000 ton per jaar bedraagt de besparing op de verwerkingskosten € 360.000,-- per jaar. Besparingen (maar ook extra kosten!) worden volledig verwerkt in de afvalstoffenheffing. De besparing als gevolg van de aanbesteding komt helemaal ten goede aan de burgers.

Kortom: de marktwerking en de Europese aanbestedingsregels veroorzaken dat ons afval verbrand zal gaan worden in Coevorden, en niet in Duiven. Dat is goedkoper, dwz dat het minder geld kost.
De financiële voordelen daarvan komen helemaal ten goede aan de burgers. En de niet-financiële nadelen? Het vervoer en de gevolgen daarvan (fijnstof, drukte op weg en spoor)? De toekomst van de SITA in Duiven?
Het is moeilijk te geloven dat dit contract werkelijk de beste keuze is.

U bent hier