Verslag informatieavond Uw Zorg, Onze Zorg in Velp op 23 oktober 2009

1 november 2009

Verslag informatieavond Uw Zorg, Onze Zorg in Velp op 23 oktober 2009

Op 23 oktober jl. organiseerde de SP Rheden een avond over de zorg in onze gemeente. Deze avond was de start van de campagne Uw Zorg, Onze Zorg, bedoeld om te inventariseren hoe het met onze lokale zorg is gesteld en om ervaringen en verhalen te horen van mensen die met de zorg te maken hebben, hetzij als zorgverlener hetzij als cliënt.

Zorg-info-avond SP-Rheden

De heer Dort Spierings, hoofddocent aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen en promovendus aan de Radboud Universiteit Nijmegen, kwam vertellen over zijn onderzoek naar zorggericht bouwen, onder de noemer 'De wenselijke maat'. Hierin wordt gekeken naar de meest geschikte vormen van wonen voor ouderen en mensen met een beperking. Het onderzoek loopt van woonvormen van maximaal 6 personen met een beperking (bijv. dementie) tot grote complexen met ca. 300 wooneenheden. Ook wordt gekeken naar de rol van deze complexen in de buurt en de mate van integratie. Bijzonder interessant en goed aansluitend bij de wensen van de SP om meer naar de schaal van de buurt te gaan.

Paul Lempens, Tweede Kamerlid voor de SP, verving Renske Leijten (woordvoerster Zorg), die helaas was verhinderd. Paul Lempens verwoordde het SP-standpunt over o.a. de thuiszorg, marktwerking, en stopwatchzorg duidelijk. Ook gaf goede tips hoe wij lokaal de juiste mensen in de zorg kunnen bereiken en eventueel laakbare zaken in de zorg kunnen aanpakken.

Tussen de twee sprekers door kregen bezoekers uitgebreid de kans om hun zorgen te delen en knelpunten aan te kaarten. Er waren helaas geen zorggebruikers, wel mensen die in de zorg werkzaam zijn. Daarbij kwamen een aantal zeer zorgwekkende zaken naar boven. Vervolgafspraken zijn gemaakt, de SP gaat met de betrokkenen aan de gang om dit zo mogelijk aan te pakken.

Eén van de aanwezigen tijdens de zorgavond was Sonja Inklaar. Sonja is een ervaringsdeskundige, ze heeft 17 jaar in de thuiszorg gewerkt en werkt momenteel alweer 8 jaar in een verpleeghuis. Ze vertelt: "Werken in de zorg is tegenwoordig wel anders dan vroeger. Toen werkte je de hele dag voor de mensen en later werd het steeds meer vraag-gestuurd." Sonja hoeft niet lang na te denken over de vraag wat ze nou het vervelendste vindt in haar huidige werk. "Tegenwoordig wordt er in de zorg gewerkt aan de hand van zogenaamde Zorg Zwaarte Pakketten. Het gevolg hiervan is dat alle handelingen geregistreerd moeten worden. Je zit hierdoor veel achter de computer en ik zou die tijd liever bij de cliënten zijn. Het is een hoop administratieve rompslomp, waar je niet vrolijk van wordt." En wat houdt Sonja op de been? "In mijn werkomgeving staat het welzijn van bewoners voorop. Er wordt gekeken naar hoe iemand leefde en wat belangrijk voor diegene is. Ik streef ernaar dat mijn bewoners zo lang mogelijk hun autonomie behouden."

Zorg-info-avond SP-Rheden

Het vervolg van de SP campagne Uw Zorg, Onze Zorg bestaat voorlopig uit een aantal gesprekken met mensen die werken in de thuiszorg, verpleeghuiszorg en mantelzorg. Heeft u ervaringen op welk gebied van zorg dan ook en wilt u samen met ons werken aan verbetering, laat het ons dan weten via rheden@sp.nl of via 06-46712613.