Waarom de Rhedense Keuze niet de keuze van de SP is…

26 januari 2011

Waarom de Rhedense Keuze niet de keuze van de SP is…

Afgelopen dinsdag sprak de gemeenteraad over de Rhedense Keuze. Dit is de naam van het visiedocument, dat is opgesteld met inbreng van o.a. bewoners en college. De visie moet een leidraad zijn voor de toekomstige bezuinigingen. De SP fractie heeft gezegd dat de Rhedense keuze niet de keuze van de SP is en daar enkele redenen voor genoemd.

Ten eerste is het in onze ogen een illusie om een visie op papier te willen krijgen waar alle bewoners én partijen zich in kunnen vinden. Als het zo makkelijk was, zou er ook maar één politieke partij hoeven te bestaan. Dat is –gelukkig- niet het geval.

Wanneer er keuzes gemaakt moeten worden, zullen altijd bewoners en verenigingen teleurgesteld worden. De belangrijkste vraag is welke keuzes je maakt, wie je daarmee raakt en waarom je die afweging maakt. En de SP maakt een andere afweging dan deze mengeling van meningen van een klein deel van de bevolking (een paar honderd mensen hebben de enquête ingevuld) en het college.

De visie van de SP, ook op langere termijn, is voor iedereen te lezen in ons verkiezingsprogramma. Bijna 1800 mensen konden zich in maart 2010 vinden in die visie en stemden SP. In het programma spreken we onder meer over de buurt als schaal van de toekomst, laagdrempelige en betaalbare voorzieningen, aandacht voor betaalbare woningen, optimale inzet en gebruik van minimaregelingen, verantwoord omgaan met de natuur en bezuinigingen die beginnen op het gemeentehuis. Actieprogramma 2010-2014

Verder kon de SP zich op een aantal punten niet vinden in de visie van de Rhedense Keuze. Zo vonden we het stuk niet ‘kort, overzichtelijk, onderscheidend en specifiek geformuleerd’, zoals in het raadsvoorstel over de visie stond geschreven. Daarnaast worden veel zaken als een voldongen feit gesteld in plaats van als visie of keuze, bijv: ‘niet alle voorzieningen kunnen in hun huidige vorm overeind blijven.’en ‘we ontkomen er niet aan, om het onderhoud van de bestaande infrastructuur minder intensief en vaak te doen.’

Het stuk is doorspekt van het woord ‘eigen verantwoordelijkheid’. Het is duidelijk dat veel bezuinigingen op grond van deze visie zullen leiden tot een kleinere rol van de overheid, iets waar de liberale partijen ongetwijfeld een voorstander van zijn. De SP is dat niet. Wij worden niet blij van zinnen als deze: ‘inwoners (ouderen) zijn zelf verantwoordelijk voor het treffen van de juiste maatregelen om te kunnen blijven deelnemen aan de samenleving. Ze dragen daar ook zelfstandig de financiële verantwoordelijkheid voor.’

In de visie vinden we nauwelijks visie over sociaal beleid en eerder genoemde kwetsbare groepen. Behalve wat woorden over eigen verantwoordelijkheid, vangnet en zelfredzaamheid… Hoe gaan ‘we’ mensen beschermen tegen de rijksbezuinigingen op WMO, bijstand en sociale werkplaatsen?

En wat doen ‘we’ zelf om te bezuinigen? Bezuinigen op salarissen van wethouders, raadsvergoedingen en externe inhuur? Hebben ‘we’ daar een visie over? De SP zegt: bezuinigen begint op het gemeentehuis.

Tot slot, laten we niet vergeten, waarom we het eigenlijk steeds over ‘keuzes maken’ moeten hebben. Vanwege de economische crisis krijgen we te maken met grote bezuinigingen van het rijk. Wat de exacte financiële gevolgen zijn is nog steeds niet bekend. Maar de SP blijft zeggen: Rhedenaren hebben de crisis niet veroorzaakt maar dreigen hem wel te moeten betalen.

Wij hebben ons gestoord aan het beeld wat wordt geschetst in de cartoon van p. 6, Hier wordt de indruk gewekt, dat sportverenigingen en culturele instellingen om geld zeurende kinderen zijn...

Graag wil de SP hier nogmaals duidelijk maken, dat wij géén voorstander zijn van de huidige regering en hun enorme miljardenbezuinigingen o.a. op het gemeentefonds. Dat is een Haagse Keuze. De SP heeft een alternatieve variant van de zojuist genoemde cartoon gemaakt en aangeboden aan college, raadsleden en publiek.

Cartoon grote graaiers

getekend door Emma

Als gevolg van voorstellen van de coalitie is besloten om het document de Rhedense Keuze nog niet vast te stellen. Er is verzocht om een samenvatting van de visie op hoofdlijnen, dus een afgeslankt stuk zonder al te veel details. Het bleek dat de coalitie zich nog niet wilde vastleggen en graag nog discussie wil over de visie. Op 8 februari zal hierover een raadsdebatavond plaatsvinden. Op 1 maart besluit de raad over het nieuwe document.

Visiedocument Rhedense Keuze
Verkiezingsprogramma SP-Rheden