De raad over koopzondagen en kapvergunningen

1 juli 2011

De raad over koopzondagen en kapvergunningen

Op de agenda van de raadsvergadering van dinsdag 28 juni stonden twee belangrijke onderwerpen, te weten het verruimen van het aantal koopzondagen en het aanpassen van de APV (met daarin het nieuwe bomenbeleid).

Koopzondagen
Dinsdagavond 28 juni begint met het voorstel om het aantal koopzondagen in de gemeente Rheden uit te breiden van 12 naar 52. Eind mei was hier al uitgebreid over gedebatteerd en gestemd. De stemmen staakten toen. Eén raadslid was afwezig en het werd 13 tegen 13. Ondanks het verzoek van de voorzitter om alleen nieuwe standpunten aan te dragen werd het weer een uiterst vrolijk debat met volop herhaling van standpunten. De liberalen van de VVD en D66, leden van de Groen Links fractie en zelfs van de PvdA fractie stemden in het kader van ‘vrijheid blijheid’ voor 52 koopzondagen in onze gemeente. Spijtig dat bij de voorstemmers economische zaken (lang leve de markt!) prevaleren boven sociale implicaties.
Tot slot een aardig citaat uit de Regiobode van Stief Kwartiertje: ”De gemeente Rheden denkt dat het toerisme aangewakkerd wordt als er op zondag gewinkeld kan worden maar ik betwijfel toch dat je de vakantie van je leven hebt wanneer je zondagmiddag al boodschappen doende doorbrengt op het Callunaplein. Als iemand dat doet dan ben je toe aan rust, zondagsrust wel te verstaan”. De SP fractie stemde tegen de uitbreiding van het aantal koopzondagen.

Afschaffen van kapvergunning
Ook stond op de agenda het voorstel tot aanpassing van de Algemene Plaatselijke Verordening Rheden met als belangrijkste onderdeel het afschaffen van de kapvergunning. Na veel bomen over bomen wordt het voorlopig kappen met kappen. Laten we eerlijk zijn, ook in 2009 stemde de SP fractie in met het dereguleringsvoorstel over o.a. het opheffen van de kapvergunning. Toen bleek namelijk dat toch bijna alle aangevraagde kapvergunningen werden verleend en er slechts enkele werden afgewezen. Volgens het huidige plan wordt de kapvergunning dus afgeschaft, behalve voor bomen op de Lijst Bijzondere Bomen. Voor de SP was deze lijst met ca. 6500 bomen echter niet uitgebreid genoeg en werden zo onvoldoende bomen beschermd. Daarom stemden wij nu tegen het voorstel. Ook andere partijen en belangenverenigingen zagen de aanpassing niet zitten. Het huidige systeem met kapvergunning blijft voorlopig gehandhaafd en er zal worden nagedacht over een nieuwe werkwijze bij ingrepen in de openbare ruimte, waaronder het kappen van bomen.