SP vraagt (weer) duidelijkheid over cijfers externe inhuur

12 juli 2011

SP vraagt (weer) duidelijkheid over cijfers externe inhuur

Tijdens de laatste raadsvergadering van 5 juli werd o.a. de Jaarrekening 2010 behandeld. Een belangrijk punt van kritiek van de SP was dat in de jaarrekening niet duidelijk te lezen is wat het totale personeelsbudget van onze gemeente is, laat staan wat de hoogte van de externe inhuur is.

De SP is van mening dat het beter is om eigen kennis en kunde te ontwikkelen onder de ambtenaren dan om extern personeel, vaak tegen hoge vergoedingen, in te huren. De kosten voor externe inhuur zijn de laatste jaren enorm gestegen, van €1.300.000 in 2004 tot € 4.200.000 in 2009.

Ook bij de behandeling van de jaarrekening 2009 heeft de SP hier aandacht voor gevraagd, zoals te lezen in dit bericht in de Regiobode.

De Rhedense SP had dit jaar nog drie nieuwe argumenten om te pleiten voor duidelijkheid over de cijfers voor externe inhuur en diende weer een motie in.

Ten eerste: het totale personeelsbudget bedraagt €24.3 miljoen. Landelijk is een voorstel van de SP aangenomen, dat bij ministeries niet meer dan 10% van het personeelsbudget mag worden besteed aan externe inhuur. Wat de SP betreft gaat deze norm , de zogenaamde Roemernorm, ook gelden voor provincies en gemeentes. Hoogstwaarschijnlijk zit de gemeente Rheden nu (ver?) boven die Roemernorm van 10%.

Ten tweede: wij lezen in het stuk ‘Minderen met beleid’ (PDF) op p. 49 dat bijvoorbeeld de externe inhuur bij het schrijven van bestemmingsplannen bijna twee keer zo duur is als uitgevoerd door eigen mensen. Ook lezen we daar dat ‘de constante aanwezigheid van inhoudelijke kennis van de gemeente en zicht op actuele trends en ontwikkelingen in de praktijk een grote meerwaarde heeft boven externe inhuur’. Wij zien hierin steun voor ons standpunt en zien daarbij graag de cijfers.

Ten derde lijkt het er op dat de gemeente door samenwerking met andere gemeentes (Arnhem, Lingewaard, Renkum en Overbetuwe) meer kennis kan delen en minder extern hoeft in te huren. In een eerder bericht in de Regiobode lezen we hierover: “Op het gebied van project- en interim-management valt volgens de gemeenten veel winst te behalen. “Op dit moment komt het regelmatig voor dat sommige interim-managers geen taak hebben en andere juist veel taken hebben. Voor bepaalde zaken worden zelfs interim-managers ingevlogen. Nu willen we de kwaliteiten van al die managers bij elkaar voegen zodat zij ook in de andere gemeenten ingezet kunnen worden en dat er geen managers meer ingevlogen hoeven te worden. Dat scheelt in de kosten en de managers verbreden hun werkveld en doen ervaringen op bij de buurgemeenten”, aldus wethouder Martijn Leisink van de gemeente Arnhem.” Het zou mooi zijn als deze samenwerking leidt tot lagere cijfers voor externe inhuur.

De Rhedense coalitiepartijen VVD, D66, CDA, Groen Links en de CU vinden transparantie in de cijfers van de externe inhuur niet nodig en steunen de motie van de SP niet. Zij vinden, net als het college, dat de gemeenteraad niets te zeggen heeft over de bedrijfsvoering. En blijkbaar zien ze hier geen mogelijkheden om te bezuinigen. Volgens de SP kan er op de post externe inhuur wel degelijk bezuinigd worden. De PvdA, groep Pieper-Rook en Gemeentebelangen steunden de SP-motie wel.