Laatste raadsvergadering; nu reces!

8 juli 2011

Laatste raadsvergadering; nu reces!

Op dinsdag 5 juli vond de laatste raadsvergadering van dit politieke seizoen plaats. Op de agenda stonden de financiële stukken, zoals de kadernota. De afgelopen weken heeft de fractie van de SP zich goed voorbereid op deze stukken.

Speciaal potje
Dinsdag avond 5 juli was een vergaderavond vol met financiële stukken zoals het Jaarverslag en de Jaarrekening 2010. Deze jaarrekening sluit af met het niet geringe voordeel van € 1.458.000. Na enig discussie wordt op voorstel van de Groep Pieper/Rook besloten € 1.170.620 van dit voordeel voorlopig te stoppen in een speciaal daarvoor bestemd potje en niet zoals voorgesteld naar de Algemene Reserve. Ook de SP vindt het beter om in tijden van crisis te investeren in plaats van op te potten en steunde het voorstel.

Personele kosten - externe inhuur
Daarnaast heeft de SP zich wederom (zie bijdrage begrotingsbehandeling 2010) hard gemaakt voor duidelijkheid over de personele kosten en dan met name hoeveel wordt besteed aan externe inhuur. In de jaarrekening is het onmogelijk te lezen wat het totale personeelsbudget van onze gemeente is, laat staan wat de hoogte van de externe inhuur is. De kosten voor externe inhuur zijn de laatste jaren enorm gestegen, van €1.300.000 in 2004 tot € 4.200.000 in 2009. De SP fractie heeft per motie gevraagd voor meer openheid over en de ontwikkeling van de kosten van externe inhuur. Helaas is de zittende coalitie van VVD, D66, CDA, Groen Links en de CU hiertoe niet bereid. Over transparantie gesproken…
De raad stemde in met de Voorjaarsnota 2011, waarin de lopende begroting op basis van de laatste bekende financiële gegevens wordt bijgesteld.

Bezuinigingen en beleidsinitiatieven

Ook spraken we over de Kadernota 2012, waarin het College alvast bezuinigingen en beleidsinitiatieven aangeeft voor de voor de begroting 2012. Twee bezuinigingen zijn voorlopig geschrapt en wel op de Jeugdbrandweer en de Jeugd verkeerseducatie. In de nota Minderen met beleid stelt het College over de Jeugdbrandweer het volgende: “De Jeugdbrandweer is een mooie manier om de jeugd kennis te laten maken met de brandweer. Het heeft onmiskenbaar een positief effect gehad op de instroom.” Toch stelde het College van B&W voor de € 11.000 die hiervoor staat in geboekt te schrappen. Niet logisch zegt de SP.
Veel is nog onduidelijk over de bezuinigingen in 2012. Aanvankelijk riep wethouder Haverkamp nog dat het wel € 5.000.000 zouden kunnen zijn. Om later te stellen dat het wel mee zou vallen, maar nu toch weer de nodige slagen om de arm houdt. Daarnaast is nu ook nog onduidelijk wat de financiële consequenties van het (afgewezen) bestuursakkoord voor onze gemeente zijn.

Dieptepunt
Voor een triest dieptepunt op deze laatste vergaderavond van het seizoen zorgde VVD fractie voorzitter Jaap Uijthof. Hij noemde zonder te verblikken of verblozen mensen die in onze gemeente een beroep doen op een uitkering denigrerend ‘bijstandstrekkers’ en was niet te beroerd dit, na interruptie van de SP fractie, zelfs nog een keer te herhalen. Jammer dat deze neoliberale club blijft volharden in het in een kwaad daglicht stellen van deze Rhedense burgers. De SP benadrukte dat mensen recht hebben op een bijstandsuitkering als vangnet en dat door dit soort terminologie te gebruiken alle bijstandsgerechtigden te onrechte in een bepaalde hoek worden gezet. De SP zal zich blijven verzetten tegen het stigmatiseren van mensen die echt recht hebben op een uitkering.

Reces
De komende maanden is er dus reces, maar dit wil niet zeggen dat de afdeling niets zal doen. De komende maanden zal de afdeling her en der aanwezig zijn in de kernen met de ansichtkaarten-actie.