De Traverse en de harde voorwaarden…..

6 april 2012

De Traverse en de harde voorwaarden…..

Op dinsdag 8 mei worden de plannen gepresenteerd voor de Traverse Dieren. Er worden dan 4 varianten gepresenteerd en in juni zal Provinciale Staten een voorkeursvariant kiezen. Wel is al bekend dat bij alle varianten er sprake is van de zogenaamde bundeling van spoor en weg op een deel van het tracé. En over die bundeling is de laatste tijd veel onduidelijk. De SP Rheden heeft wethouder König om helderheid gevraagd omtrent dit onderwerp, maar aanvullende vragen blijken nodig.

Bundeling betekent dat de weg zoals die nu ligt vanaf ongeveer Ellecom tot aan de Doesburgse Dijk verlegd moet worden tot naast het spoor. Hierdoor wordt het langoed Twickel ontsnipperd. Hier zijn ook extra kosten mee gemoeid. Bedragen die genoemd worden variëren van 2,5 miljoen euro tot zelfs 8 miljoen euro!
Traverse Dieren

Op verschillende momenten is door zowel provincie als gemeente Rheden aangegeven dat die bundeling van spoor en weg een harde voorwaarde zou zijn voor de subsidieverlening. Tijdens de informatie avond van 9 februari jl. heeft de SP fractie vragen gesteld over de harde voorwaarden bij de subsidieverlening van de Traverse Dieren. In het verslag van deze informatieavond is het volgende te lezen: Voorts deelt hij (de wethouder) desgevraagd mee dat er nadrukkelijk afspraken zijn gemaakt met de rijksoverheid dat er gebundeld zou worden. Over de vraag waar dit vastligt en de exacte tekst hiervan zal hij de raad via een memo informeren.

Op 20 februari verschijnt het antwoord op de vragen over bundeling spoor en project Traverse Dieren. Het antwoord bestaat echter uit een brief van december 2010 van de provincie gericht aan de heer Zijlstra. De SP fractie gaat er van uit dat dit niet de toegezegde memo is van de wethouder zoals toegezegd en vraagt nogmaals om een memo. Is het niet bijzonder dat een vraag van een fractie aan de gemeente wordt beantwoord door middel van een brief van de provincie aan een burger? Tijdens de informatie avond van 13 maart zegt de wethouder opnieuw toe met een nadere verklaring middels een memo te komen.

Inmiddels heeft de wethouder de raad een memo toegezonden, deze is hier te vinden. Echter blijkt uit die memo op dit moment nog steeds niet op welke gronden en door wie er een voorkeur is uitgesproken voor die bundeling. De verschillende partijen wijzen naar elkaar wat betreft wie de harde voorwaarde heeft gesteld. Zie de citaten uit enkele stukken hieronder:

- Uit het verslag van een hoorzitting over de Traverse van 21 oktober 2010 (Wob-verzoek): Het projectplan, inclusief het onderdeel ontsnippering van het landgoed Hof van Dieren, kwam dus van de provincie, niet van de kant van VROM. VROM heeft te dien aanzien geen enkele eis vooraf gesteld.
- In antwoord op een vraag of in de subsidiebeslissing van VROM van 19 juni 2009 onder 2. genoemde vermindering van doorsnijding van Hof te Dieren door wegen, zodat het landgoed minder wordt versnipperd door de provincie zelf is aangedragen wordt bevestigend beantwoord.
- In de provinciale nota “Vervolgproces planstudie reconstructie N348/N786 traverse Dieren” van 20 januari 2012 staat onder hoofdstuk 7, Risico’s: Afsluiting Doesburgsedijk en bundeling zijn voorwaarden van het Rijk. Hier is nog geen helderheid over.

Traverse Dieren

De SP vindt het belangrijk dat er nu bijna een oplossing met draagvlak komt voor Traverse Dieren. Het ziet er naar uit dat de lange bak verwezenlijkt kan gaan worden en dat is ook naar mening van de SP de meest wenselijke oplossing. Maar de SP vindt ook dat het transparant moet zijn op welke gronden besluiten worden genomen. En wat betreft de bundeling is dat op dit moment niet duidelijk. Het is daarnaast erg zuur voor een aantal omwonenden, zoals bijvoorbeeld aan de Burg. Willemsestraat. Aan de westkant van het traject wordt om onduidelijke redenen een paar miljoen euro uitgegeven voor de bundeling, terwijl aan de oostkant er hard moet worden onderhandeld over het opkopen van een aantal woningen, waar kosten van ongeveer 1,5 miljoen euro mee zijn gemoeid. Een aantal bewoners daar verkeert nog steeds in grote onzekerheid of ze daar moeten blijven wonen of dat hun huizen alsnog worden opgekocht door provincie.

Het laatste wat de SP wil is vertraging van project Traverse Dieren, juist nu de oplossing zo dichtbij is. De SP Rheden is op voorhand ook niet tegen bundeling, maar de SP hecht aan open en transparante besluitvorming en daarom zullen zowel de lokale gemeenteraadsfractie in Rheden als de fractie in de Provinciale Staten in Gelderland alsnog aanvullende vragen stellen aan de betrokken bewindsvoerders.