SP stemt tegen plannen voor sportparken vanwege bezuinigingen

29 mei 2015

SP stemt tegen plannen voor sportparken vanwege bezuinigingen

Tijdens de raadsvergadering van 26 mei jl. werd gesproken over de aanpak van sportparken in Dieren, Rheden, Velp en Ellecom. De SP stemde tegen. Waarom eigenlijk?

“In juni 2012 stemden we als SP in met raadsvoorstel 12.40 Modernisering sportparken, in mei 2013 deden we dit ook bij raadsvoorstel 13.28 Tweede fase modernisering sportparken. In beide gevallen spraken we daarbij wel nadrukkelijk onze zorg uit over de financiële mogelijk- en onmogelijkheden en het feit dat er op dat moment in 2013 géén middelen beschikbaar waren.

We onderschrijven als SP het belang van goed en modern ingerichte sportparken. De vraag is echter of in een tijd van het zorgvuldig invoeren van alles wat te maken heeft met het sociaal domein een investering van deze omvang nu wel het juiste tijdstip is. Koppen in de krant luiden als volgt: ‘Rheden luidt de noodklok bij minister Asscher’, ‘Rheden bereidt zich voor op tekorten door veranderingen in de zorg’ en ‘Rheden vraagt oplossingen van veroorzaker sores’. In een eerder persbericht van de gemeente staat: ‘Let wel: Voor een operatie als deze hebben we niet eerder gestaan. De onzekerheden zijn nog groot. Uiteindelijk zijn ook bezuinigingen op andere terreinen niet uitgesloten.’ Bij de behandeling van het agendapunt EDS tijdens de informatieavond benadrukte de wethouder nog eens dat we voor een groot maatschappelijk vraagstuk staan, een bezuinigingsopgave ten gevolge van de drie decentralisaties in het sociaal domein.

Nu instemmen met deze operatie op het gebied van de sportvelden betekent in ieder geval dat dit als mogelijke bezuinigingsoptie vervalt, zoals ook genoemd staat bij de risico’s. In juli komen we bij de voorjaarsnota met elkaar te spreken over de bezuinigingsoperatie. Ook al begrijpen wij de wens van alle sportieve betrokkenen om in de zomerstop aan de slag te gaan met de sportvelden, wij vinden het niet passend om op dit tijdstip, op de vooravond van een bezuinigingsoperatie, hierop vooruit te lopen en enkele miljoenen ter beschikking te stellen. Al eerder, tijdens de presentatie van het coalitieakkoord en de begroting, heeft de SP aangegeven dat er wat ons betreft nu eerst andere keuzes gemaakt moeten worden.

Nogmaals we onderschrijven de uitgangspunten van het raadsvoorstel maar vinden het nu gekozen tijdstip niet passen binnen deze financiële onzekere tijden.” aldus Henk Molenaar namens de SP fractie.

Waarom de SP niet nu akkoord gaat met de modernisering van de sportparken.

Zoals in de bovenstaande bijdrage tijdens de raadsvergadering al aangegeven is de SP fractie ondanks haar tegenstem een voorstander van goed en modern ingerichte sportparken. In januari 2015 deelt het College van B&W mee dat de lopende begroting over het jaar 2015 al moet worden bijgesteld. Verwacht tekort €1.5 miljoen euro. De SP is van mening dat bij bezuinigingsvoorstellen alle beleidsvelden dienen te worden heroverwogen en daarom een besluit over investering in sportaccommodaties (in totaal ca. 3 miljoen euro) nu te vroeg komt.

Op dinsdag 26 mei stemde desondanks de meerderheid van de Rhedense gemeenteraad in met de aanpak van de sportparken (in Dieren, Rheden, Velp en Ellecom). Op donderdag 28 mei deelt het College van B&W in een persbericht mee dat er een tekort is van 3,4 miljoen euro en dat nog meer bezuinigingen, met name op het gebied van zorg en welzijn, nodig zijn. In de zomerperiode van 2015 volgt nog eens de mogelijkheid om extra bezuinigingen onder de loep te nemen. Het is juist met het oog op al deze op handen zijnde bezuinigingen dat de SP fractie op 26 mei tegen de aanpak van de sportparken en de financiële consequenties daarvan stemde.