SP Rheden steunt petitie Red de Zorg

5 juni 2015

SP Rheden steunt petitie Red de Zorg

Foto: FNV

De vakbonden FNV en CNV zijn in mei een volkspetitie tegen de bezuinigingen in de zorg gestart. De SP sluit zich hierbij aan, en dus ook de afdeling Rheden!

De belangrijkste eisen die de petitie stelt zijn: stop de bezuinigingen in de zorg, maak een eind aan topbeloningen, bureaucratie en winstbejag en zet in op meer personeel in zorginstellingen, zodat mensen daar voldoende zorg krijgen.

De vakbonden roepen de regering op om de afbraak van de zorg nú te stoppen. Door de bezuinigen die momenteel worden uitgevoerd komen honderdduizenden mensen in de knel. Verzorgingshuizen worden gesloten, ouderen moeten langer thuis blijven wonen en tegelijkertijd wordt er bezuinigd op de thuiszorg. In verpleeghuizen is te weinig personeel. Daardoor is de werkdruk torenhoog en krijgen de patiënten te weinig zorg en aandacht.

Er kán volgens de bonden en SP heus wel bezuinigd worden, maar dán op de topsalarissen, de bureaucratie en op de macht en de winsten van de zorgverzekeraars.  Onlangs werd bekend dat de topsalarissen in de zorg opnieuw gestegen zijn, terwijl tegelijkertijd duizenden medewerkers in de ouderen- en thuiszorg worden ontslagen of salaris moeten inleveren.

Ook in de gemeente Rheden heeft de SP honderden handtekeningen opgehaald in bijvoorbeeld buurtcentra, aan de deur en in de winkelcentra. Inmiddels hebben al ruim 300.000 mensen in het land de petitie ondertekend. De volkspetitie kan tot 15 juni ook online ondertekend worden via www.fnvvoorzorg.nl/volkspetitie.