Hart van Dieren, één jaar later
Hart van Dieren, één jaar later
Het is alweer ruim een jaar geleden dat de stuurgroep Hart van Dieren bekendmaakte, dat ‘de plannen voor HvD gewijzigd moeten worden, omdat de huidige plannen niet passen bij de beschikbare middelen van 107 miljoen euro. Worden ze ongewijzigd uitgevoerd, dan zouden de kosten ruim 40 miljoen hoger uitvallen’.
In hetzelfde persbericht (dd.11-09-2007) meldde de stuurgroep er nog steeds van uit te gaan ‘dat de verkeersproblemen in Dieren op een goede manier opgelost kunnen worden met het beschikbare budget. De stuurgroep heeft opdracht gegeven om binnen enkele maanden de ontwerpen voor het streefbeeld en de infrabundel (spoorbak en autotunnel) zodanig aan te passen dat het geraamde tekort verdwijnt.’
Het liep daarna allemaal anders.
Er kwam een ‘atelier Verdaas’, dat mogelijke oplossingen aandroeg. Door een extern bureau werd onderzocht hoe de tekorten konden ontstaan, en het eindrapport heette veelzeggend ‘Hard voor Dieren’. Projectwethouder Wilschut stapte op, financieel verantwoordelijke wethouder Kock droeg zijn taak over aan de nieuwe PvdA wethouder Kuiper. En het ministerie trok haar beschikking in, het toegezegde geld was dus niet vanzelf beschikbaar voor nieuwe oplossingen.
De naam ‘Hart van Dieren’ verdween, en veranderde in Masterplan/Traverse Dieren.
In het voorjaar van 2008 riep wethouder Kuiper de Tafel van Tien in het leven, waarin de gemeente met belangenorganisaties uit Dieren overlegde over mogelijke oplossingen ter verbetering van de leefbaarheid, veiligheid en de verkeersproblemen. Alle politieke partijen konden als toehoorder aanwezig zijn bij de besprekingen met de Tafel van Tien, namens de SP was fractievoorzitter Liesbeth Schaap present.
Diverse opties werden besproken, waarbij de oplossingen bij de kruisingen met Harderwijkerweg, Wilhelminaweg/Spoorstraat en Kanaalweg varieerden. Uiteindelijk rolde hier een, voor zover wij weten, door allen gedragen ‘variant 3’* uit.
Begin juli had wethouder Kuiper een afspraak op het ministerie van VROM over de nieuwe plannen. Hij rapporteerde daarover in de raadsvergadering van 1 juli 2008 dat ‘van de zijde van het ministerie op positief-kritische wijze is gevraagd om nadere informatie op financieel-technisch gebied en historisch materiaal in verband met de continuïteit met de 8min variant. Informatie zal nog worden verstrekt aan het ministerie, en een vervolggesprek is gepland voor september’.
Inmiddels is het oktober. Het geplande gesprek zal nu eind oktober plaatsvinden, op onze vraag naar de reden hiervan antwoordde de wethouder ‘dat verwachtingen niet altijd uitkomen’. Tja.
In een raadsvoorstel dat besproken werd tijdens de raadsvergadering van 30 september jl., werd de raad gevraagd €175.000 extra ter beschikking te stellen (uit al voor ‘Hart van Dieren’ gereserveerde middelen) voor ‘de totstandkoming van het Masterplan/Traverse Dieren en aanvullende werkzaamheden als gevolg van het overleg met het ministerie van VROM’.
Het gaat maar door…
De eindafrekening met de provincie over ‘Hart van Dieren’ is nog niet rond, onduidelijk is nog wat dat financieel voor onze gemeente zal betekenen. En van de plannen die nu gemaakt worden en zoveel geld kosten, is volledig onduidelijk of ze ooit uitgevoerd zullen kunnen gaan worden.
En zeker hebben wij ook twijfels en vraagtekens. De taak- en financiële verdeling met de provincie is voor ons niet helder. En bv. het nut van de wegverlegging aan de zuidoostkant van Dieren blijft discutabel. Mooie plannen maken en mooie praatjes daar over houden is makkelijk, dat heeft iedereen de afgelopen jaren kunnen zien. Maar hoe betrouwbaar zijn deze plannen? Ook dat valt slecht te beoordelen.
Toch heeft de SP gemeend op 30 september vóór het raadsvoorstel te moeten stemmen. Omdat we dit voorjaar gestemd hebben voor ‘alles doen om de rijksbijdrage te behouden’, en omdat de race nu bijna gelopen lijkt.
In de raadsvergadering van 30 september heeft Henk Molenaar, namens de SP fractie, het volgende daarover gezegd:
Opnieuw een niet onaanzienlijk krediet inzetten voor de voorbereiding van het Masterplan Dieren betekent een aanslag op het restant krediet wat ter beschikking stond ter dekking van kosten in de afwerking van het mislukte plan Hart van Dieren. De SP begrijpt dat er aanloopkosten gemaakt worden op dit moment. Wel bijzonder is dat die kosten blijkbaar geheel ten laste kunnen komen van de gemeente Rheden terwijl er toch duidelijk plannen worden gemaakt die grotendeels veranderingen aan de Burg. De Bruinstraat, een provinciale weg, betreffen. De SP wil dit college dan ook graag meegeven dat wij de mening zijn toegedaan dat dergelijke kosten op zijn minst gedeeld behoren te worden en verzoekt het college daarom ook daar werk van te maken.
Meer in het algemeen wat dit plan betreft, verzoekt de SP het college goed naar de kosten te kijken en zo zuinig mogelijk om te springen met de middelen: het betreffen immers gemeenschapsgelden!
Met een beroep op de in acht te nemen zuinigheid stemmen wij in met het voorstel.
*Bij variant 3 is er sprake van 3A en 3B. De laatste heeft bij iedereen de voorkeur, omdat de kruising met de Kanaalweg verlegd wordt naar de andere kant van de sluis. Omdat 3B echter duurder is dan 3A, en men zich coöperatief op wil stellen, is gekozen voor variant 3A.
**leden die de tekeningen die in de Tafel van Tien zijn besproken, graag eens zouden zien, kunnen contact opnemen met de fractie.
- Zie ook:
- Hart van Dieren