SP stemt tegen Rhedense Visie 2020

5 maart 2011

SP stemt tegen Rhedense Visie 2020

Na een langdurig proces van peilingen, enquêtes, een symposium en discussies in de gemeenteraad werd op 1 maart jl. de raadsvisie Rheden 2020 in de raad behandeld.

Het stuk is een afgeslankte versie van het visiedocument de Rhedense Keuze, dat als gevolg van voorstellen van de coalitie werd ingekort. Over de Rhedense Keuze heeft de SP al eerder gezegd dat dat niet de keuze van de SP.

Ook de raadsvisie Rheden 2020 kon niet op instemming van de SP rekenen. Er was twijfel over het veelvuldige ‘eigen verantwoordelijkheid’, het gebrek aan visie over sociaal beleid en het verdwijnen van voorzieningen. Behalve over de inhoud had de SP ook de nodige opmerkingen bij het participatieproces en bij de bruikbaarheid van het huidige visiedocument.

De vraag is voor de SP in welke mate de inbreng van bewoners nog terug te zien is in het huidige document van ca. 2 A4. Die tekst bevat veel algemeenheden en onderwerpen waar de gemeente soms weinig over te zeggen heeft, zoals het aanbod van winkels, het niveau van onderwijs, leegstand van panden en openbaar vervoer.
Het oorspronkelijke visiedocument was bedoeld als leidraad bij te nemen besluiten in de takendiscussie. De SP ziet niet in hoe dit document kan helpen bij het maken van ongetwijfeld moeilijke keuzes. Want, welke keuzes hebben nu de prioriteit? En wat doen we als er minder bezuinigd kan worden, gaan we dan toch voorzieningen wegbezuinigen?

Het is ook duidelijk geworden dat meerdere partijen hun coalitieakkoord mede zien als basis voor toekomstige plannen. Voor hen is het visiedocument misschien meer een soort bijlage bij het coalitieakkoord of een handige samenvatting. Daarnaast heeft elke partij ook nog eens zijn eigen visie, ideologie en verkiezingsprogramma. Hoe graag de burgemeester en wethouders ook alle neuzen één kant op zouden zien wijzen, dat lijkt ons een onmogelijke opgave.

Jorine Dirks, namens de SP fractie, sprak tot slot als volgt: “Ik begrijp dat de coalitiepartijen, de liberale partijen in de raad, (graag) met dit stuk instemmen. Wij lezen en horen bij hen een heilig geloof in de eigen verantwoordelijkheid van mensen. Maar over mensen met pech of ouderen met gezondheidsproblemen wordt niet gesproken. Sterker nog, ons werd nota bene verweten dat de SP altijd maar opkomt voor de zwakkeren. De liberale rechtse wind uit Den Haag lijkt nu ook in Rheden te gaan waaien. Ik hoop ook dat u begrijpt dat wij als SP niet instemmen met deze visie. De belangrijkste beginselen voor de SP zijn SP Rheden programmamenselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Zij samen vormen de meetlat waarmee wij ontwikkelingen en alternatieven beoordelen. Wat positief uitvalt langs deze meetlat, zullen we bevorderen, wat negatief uitvalt zullen we proberen te voorkomen of te bestrijden. Ook bij de takendiscussie.”

Behalve de SP stemden ook PvdA en Groep Pieper-Rook tegen de visie. Wel werd dankzij een wijzigingsvoorstel van de PvdA aan de visie toegevoegd dat de gemeente voor de groep mensen in de samenleving die het niet redt zonder ondersteuning, een vangnet in stand houdt om te voorkomen dat mensen nodeloos buiten de boot vallen.