Raad neemt besluit: 12 koopzondagen is genoeg!

30 november 2011

Raad neemt besluit: 12 koopzondagen is genoeg!

Afgelopen raadsvergadering, op dinsdag 29 november, werd er voor de derde maal gesproken over de koopzondagen.

Vanwege een advies van de onafhankelijke (Rhedense) Commissie bezwaarschriften moest er door de gemeenteraad wederom een besluit worden genomen over het verruimen van het aantal koopzondagen van 12 naar 52. Hieronder leest u de bijdrage van de SP in het debat:

Op 31 mei en op 28 juni jl. stemde de SP tegen het voorstel voor verruiming van het aantal koopzondagen.  Wij hebben toen onder andere als argument genoemd, dat verruiming van koopzondagen negatieve gevolgen kan hebben voor kleine winkeliers. Zij hebben vaak geen of weinig personeel en spaarzame vrije tijd. Daarmee kunnen zij niet opboksen tegen de grote supermarkten, die zonder problemen goedkope krachten aan het werk zetten. Er is geen sprake van gelijke kansen. Volgens ons is er ook geen sprake van vrije keuze, zoals de VVD meent.

Het is inmiddels bekend geworden dat supermarkten dankzij de zondagsopenstelling meer omzet draaien. Dit gaat wellicht ten koste van de kleine winkeliers én de horeca. Want de SP gelooft niet, dat mensen meer zijn gaan eten of meer geld aan boodschappen zijn gaan uitgeven. Ook komen er echt geen hordes toeristen in onze winkelcentra. Die komen wél naar de Posbank en andere natuurgebieden, die onze gemeente rijk is. De commissie bezwaarschriften ziet dan ook niet in, dat de openstelling van winkels een positieve bijdrage levert aan het toerisme. Er is dus sprake van een oneigenlijk gebruik van de toerismebepaling.

Wij kunnen ons best voorstellen dat er ook mensen blij zijn met de zondagsopenstelling. Wij hebben de afgelopen weken op straat en in winkels echter vooral tegenstanders gesproken. Maar, eerlijk is eerlijk, als we op zondag bij de supermarkten zouden zijn gaan staan, waren er ongetwijfeld andere reacties gekomen. Als je een kind bij een ijskraam vraagt of hij een ijsje lust, zal hij ook positief reageren.
Tot slot: het is geheel in de lijn der verwachting dat de liberale raadsleden van D’66 en VVD vanavond -weer-  vóór verruiming zullen stemmen. Gemak dient immers de consument en het geloof in de markt is groot. We hebben te maken met een principiële, ideologische discussie. We vinden het positief dat we, ondanks bestaande verschillen, met de posteractie in samenwerking met CDA, Christenunie, Groep Pieper Rook en Gemeentebelangen een gezamenlijk tegengeluid hebben kunnen laten horen.  poster tegen koopzondagen

De SP blijft bij haar standpunt, wij volgen het advies van de commissie bezwaarschriften en wij stemmen ook vanavond weer tegen verruiming.12 koopzondagen is meer dan genoeg!

Uiteindelijk stemde een meerderheid voor een amendement, waarmee het eerder genomen besluit van 52 koopzondagen werd teruggedraaid. Hiervoor stemden behalve de SP, CDA, ChristenUnie, Groep Pieper Rook en Gemeentebelangen ook 4 raadsleden van de PvdA en een raadslid van GroenLinks. Dit betekent dat er nu weer een maximum geldt van 12 koopzondagen per jaar.