Programma 2014-2018

Hfdst 1a – Lokaal minimabeleid

De toenemende armoede vraagt om verhoging van het huidige uitkeringsniveau. De uitkeringen in Nederland zijn de laatste 10 jaar sterk achtergebleven bij de loonontwikkeling, terwijl de kosten voor iedereen zijn gestegen. Steeds meer mensen en kinderen leven in armoede.

Alle mogelijkheden die de sociale wetten, zoals de Wet Werk en Bijstand (WWB) en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO) bieden, moeten optimaal worden benut. De SP maakt zich er op lokaal en landelijk niveau hard voor dat de mensen die dat nodig hebben, zo meer financiële armslag kunnen krijgen. De SP vindt dat geld van de Rijksoverheid, dat bestemd is voor specifiek beleid, bijvoorbeeld armoedebestrijding, ook daadwerkelijk terecht komt bij die mensen voor wie het is bedoeld.

Armoede
Het aantal inwoners dat onder de armoedegrens leeft, neemt ook in onze gemeente de laatste jaren snel toe. Tientallen kinderen leven hier in armoede. De SP pleit voor het opstellen van een Armoedeplan, waarin wordt omschreven hoe armoede kan worden voorkomen en aangepakt. De gemeente gaat armoede vroegtijdig signaleren in samenwerking met scholen, verenigingen, vrijwilligersorganisaties en jeugdzorg.

De Nationale Kinderombudsman heeft in juni 2013 een onderzoek gepresenteerd over kinderen in armoede (PDF). Uit dit onderzoek blijkt 1 op de 9 kinderen opgroeit in armoede. In Nederland zijn dat in totaal 377000 kinderen. Een belangrijke aanbeveling uit het rapport is dat gemeenten meer aandacht moeten besteden aan kinderen die in armoede opgroeien.
In de gemeente Rheden leven ongeveer 3100 mensen van een inkomen tot 110% van de bijstandsnorm en er groeien ongeveer 150 kinderen (4-17 jaar) op in armoede (volgens nota Minimabeleid 2013 – Gemeente Rheden).
Wat willen wij:
  • Gemeente stelt een Armoedeplan op in samenwerking met andere organisaties.
  • (Extra) overheidsbijdragen, die bestemd zijn voor inkomensondersteuning, oormerken en maximaal inzetten voor specifiek armoedebeleid.

Wet Werk en Bijstand en re-integratie

Het uitgangspunt van de SP is dat mensen met een bijstandsuitkering op volwaardige wijze kunnen meedoen aan het maatschappelijk leven zonder drempels en volwaardig toegang hebben tot alle basisvoorzieningen.
Terugkeer naar werk heeft voor de SP prioriteit. Dit is de beste manier om armoede tegen te gaan.  Voorwaarde is wel dat er sprake is van maatwerk en zorgvuldige begeleiding. De huidige praktijk van re-integratie, waarbij men soms kan spreken van intimidatietrajecten, is absoluut onwenselijk. Laat  bijstandsgerechtigden bij voorkeur hun eigen re-integratietraject opstellen. Immers, hoe gemotiveerder zij zijn om snel aan het werk te komen, hoe groter de kans op succes. Hierbij wordt passende begeleiding door de gemeente aangeboden.
Het voorgestelde pakket aan landelijke maatregelen voor aanscherping van de Wet Werk en Bijstand (WWB) (o.a. gezinstoets en verplichte tegenprestatie) wijst de SP af. De tegenprestatie (werk met behoud van uitkering) zal leiden tot werken onder het minimumloon, verlies van sociale rechten en verdringing van reguliere arbeidsplaatsen. De SP is een groot  tegenstander van het mogelijk ‘te werk stellen’ van mensen met een uitkering in bijvoorbeeld de thuiszorg. De SP pleit voor een gemeentelijk beleid waarbij de menselijke maat en waardigheid voorop staat.

Wat willen wij:
  • Bij terugkeer naar werk  moet er sprake zijn van maatwerk en zorgvuldige begeleiding en wordt geen gebruik gemaakt van projecten met dwangmiddelen en intimiderende praktijken.
  • Een gemeentelijk of regionaal leerwerkbedrijf dat zich richt op arbeidsbemiddeling en eerlijke banen; waar mogelijk een aanbod van leerwerplekken bij gesubsidieerde instellingen en verenigingen.
  • Werken moet lonen, dus geen werk met behoud van uitkering, tenzij er sprake is van training of opleiding voor een baan en er uitzicht bestaat op uitstroom naar regulier werk met een arbeidscontract.
  • Geen verplichte tegenprestatie voor een bijstandsuitkering
  • Tegenprestatie mag niet leiden tot verdringing van professionele (zorg)taken.
  • Directe uitbetaling wanneer blijkt dat iemand recht heeft op een uitkering.
  • Cliënten die gebruik maken van meerdere regelingen, krijgen bij de gemeente één contactpersoon, die het overzicht heeft over het gehele dossier en bij wie mensen terecht kunnen met hun vragen.

Minimaregelingen
De gemeente heeft met lokale minimaregelingen de mogelijkheid om mensen met een laag inkomen te ondersteunen. Juist vanwege alle landelijke bezuinigingen, die deze mensen treffen, is een ruimhartig minimabeleid noodzakelijk. Minimaregelingen worden daarom optimaal ingezet en mensen worden actief geïnformeerd over de mogelijke regelingen. Extra geld, dat door het rijk beschikbaar wordt gesteld aan gemeenten om de gevolgen van landelijk beleid te verzachten, wordt voor dit doel benut en gaat niet naar de algemene middelen.

Huidige regelingen binnen de gemeente Rheden
(1 januari 2014):
  • GelrePas
  • Regeling participatie schoolgaande kinderen
  • Collectieve aanvullende ziektekostenverzekering
  • Langdurigheidstoeslag
  • Categoriale bijzondere bijstaand 65 jaar en ouder
  • Categoriale bijzondere bijstand voor chronisch zieken en gehandicapten
  • Individuele bijzondere bijstand
  • Kwijtschelding gemeentelijke heffingen
  • Particuliere fondsen (Stichting Leergeld, Jeugdsportfonds, Jeugdcultuurfonds)

Wat willen wij:
  • Geen bezuinigingen op minimabeleid; het huidige pakket aan regelingen blijft ten minste in stand of wordt uitgebreid tot 120% van het bijstandsniveau.
  • Actief tegengaan van niet-gebruik van regelingen; effectieve voorlichting aan en actieve benadering van de mensen met inkomens tot 120% van het bijstandsniveau.
  • Zorgvuldige en vlotte afhandeling van aanvragen.
  • Beschikbare middelen maximaal inzetten: geld voor minimabeleid moet voor deze doelgroep blijven. Overschotten worden gereserveerd voor deze doelgroep en gaan niet zomaar naar de algemene middelen.

GelrePas
De SP vindt het belangrijk dat mensen met een laag inkomen op volwaardige wijze kunnen meedoen aan het maatschappelijk leven zonder drempels en volwaardig toegang hebben tot alle basisvoorzieningen.  Hiervoor zijn verschillende mogelijkheden. De huidige regeling, de GelrePas, is er op gericht dat inwoners met een laag inkomen mee kunnen doen aan verschillende activiteiten, bijvoorbeeld lidmaatschap van een sportclub. Voor veel gebruikers van de pas zijn de bestaande mogelijkheden echter te beperkt. Veel activiteiten zijn bovendien niet gratis, mensen moeten dan nog een deel zelf betalen.  Dat is voor inwoners die rond moeten komen van een bijstandsuitkering regelmatig onmogelijk. Dit geldt ook voor de bijkomende kosten van bijvoorbeeld vervoer.

Wat willen wij:
  • Verruiming van de mogelijkheden van de GelrePas en vergoeding van evt. reiskosten. Wanneer de mogelijkheden van de GelrePas niet voldoende uitgebreid wordt, ziet de SP liever een regeling waarbij mensen niet beperkt worden wat betreft het aanbod van activiteiten en een bedrag naar eigen inzicht kunnen besteden.

Schuldhulpverlening
Door de crisis komen steeds meer mensen in aanraking met de schuldhulpverlening. Preventie van schulden is de beste oplossing voor dit probleem. Hiervoor is voorlichting, over het ontstaan van schulden en hoe om te gaan met geld, op zowel basisscholen als middelbare scholen een geschikt middel. Daarnaast is het van belang dat inwoners met een hulpvraag snel worden geholpen. Schulden kunnen namelijk snel oplopen door bijvoorbeeld aanmaningskosten en incassokosten. De gemeente zet in op professionele begeleiding bij schulden en zorgt dat de kennis hiervoor binnen het gemeentehuis aanwezig is, zodat cliënten snel en doeltreffend geholpen worden.

Wat willen wij:
  • Schuldhulpverlening wordt door de gemeente zelf uitgevoerd en niet uitbesteed aan een organisatie buiten het gemeentehuis.
  • Trajecten zijn erop gericht om uit de schulden te komen en herhaling te voorkomen.
  • Inwoners die zich bij de afdeling schuldhulpverlening melden, worden zo snel mogelijk, maar in ieder geval binnen de wettelijke termijnen, geholpen.
  • Preventie-voorlichting in samenwerking met basisonderwijs en middelbare scholen.

Menselijke maat in dienstverlening
Inwoners die een beroep doen op inkomensondersteuning vanuit de gemeente of hulp bij schuldenproblematiek aanvragen, doen dit niet voor hun plezier. Vaak gaat hier een hele tijd overheen, voordat toegegeven kan worden dat het zonder hulp van de gemeente niet gaat. Van belang is dan ook dat de gemeente hier zorgvuldig op reageert en zorgt dat er snel gehandeld wordt als dat nodig is. De SP gaat uit van vertrouwen en welwillendheid van onze inwoners. De communicatie en bejegening op het gemeentehuis moet daarom respectvol zijn, de menselijke maat en menselijke waardigheid staan centraal.

Wat willen wij:
  • Respectvolle en klantvriendelijke communicatie.
  • Privacy van inwoners in acht nemen.
  • Snelle en adequate afhandeling van (aan)vragen.
  • Cliënten die gebruik maken van meerdere regelingen krijgen bij de gemeente één contactpersoon, die het overzicht heeft over het gehele dossier en waar mensen terecht kunnen met hun vragen.