Programma 2014-2018

Hfdst 2e – Spoor, verkeer en vervoer

Spoor

Er is al jaren sprake van een mogelijke toename van het aantal goederentreinen over de IJssellijn.  Door het zogenaamde “spoorboekloosrijden” in de Randstad, is daar op het spoor minder ruimte voor goederentreinen. Daarnaast is er door het ontwikkelen van de Tweede Maasvlakte bij Rotterdam een groei  van transport te verwachten richting Duitsland en verder. Uit recente prognoses blijkt dat dit aantal mogelijk zal oplopen tot 36 goederentreinen per etmaal in 2020 door onze dorpen. Dit betekent dat er met de huidige bezetting van het spoor, overdag 4 Sprinters en 4 Intercity’s per uur, er vooral ’s avonds en ’s nachts goederentreinen door de gemeente zullen denderen.

De SP vindt een dergelijke uitbreiding van het goederenvervoer onacceptabel voor onze dorpen. Uitvoering van deze plannen heeft zeer ongewenste gevolgen voor de leefbaarheid in onze gemeente.  Het leidt tot nog meer geluidshinder en nog meer last van trillingen dan er nu al is. Met maar liefst 37 gelijkvloerse spoorwegovergangen zal de wachttijd voor het spoor enorm toenemen. Hulpdiensten zullen hierdoor moeilijker ter plaatse kunnen komen. Bovendien heeft de SP grote zorgen over mogelijke gevolgen van een ongeluk met gevaarlijke stoffen.

Intensivering van het gebruik van de IJssellijn kan niet zonder aanpassingen aan en langs het spoor. Om alle eerdergenoemde gevolgen te beperken zouden er zoveel compenserende maatregelen nodig zijn, dat dit onbetaalbaar wordt. Daarnaast zijn sommige mogelijke aanpassingen zeer onwenselijk, zoals hoge geluidsschermen. Bovendien wil de SP geen toename van het aantal goederentreinen over de IJssellijn, zodat (op termijn) uitbreiding van personenvervoer over het spoor mogelijk blijft.

Er zijn volgens de SP goede alternatieven,  zoals de binnenvaart, kustvaart en het doortrekken van de Betuweroute. De gemeente moet in de verschillende overlegorganen aandacht blijven vragen voor deze alternatieven. De SP benadrukt al jaren dat er alternatieven mogelijk zijn, die inmiddels ook breed gedragen worden.

De SP voert al jaren actie tegen de komst van meer goederentreinen door Oost- Nederland, samen met de Tweede Kamerfractie van de SP, Statenleden in Gelderland en Overijssel, andere SP-afdelingen en belangenorganisaties.

• Februari 2010: SP start eerste poster-actie gecombineerd met enquête
  • April 2010: SP presenteert  rapport “Dat spoort niet”, naar aanleiding van enquête.
  • Zomer 2010: SP start petitie “Laat de Goederentrein Varen!”, gecombineerd met poster
  • September 2010: aanwezig bij protestdemonstratie bij gemeentehuis De Steeg, georganiseerd door inwoners.
  • September 2010: SP biedt ruim 4200 handtekeningen aan in het kader van petitie “Laat de goederentrein varen!” aan de leden van de Tweede Kamer in Den Haag.
  • Oktober 2010: aanwezig bij lawaai-fietstocht en manifestatie “Luid de Noodklok bij gemeentehuis.
  • Februari 2012: SP opent meldpunt RoodSein.
  • Februari 2012: aanwezig met spandoek bij inloopavonden van ProRail over ontwikkelingen plannen goederentreinen
  • Juli 2012: SP organiseert demonstratie bij bezoek Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) aan Velp.
  • November 2013: aanwezig bij demonstratie en fakkeloptocht in Zutphen, georganiseerd door RONA (Regionaal Overleg Noordelijke Aftakking).
  • November 2013: aanwezig bij demonstratie De Steeg, georganiseerd door bewoners.

Wat willen wij:
  • Geen toename van het aantal goederentreinen over de IJssellijn.
  • Gebruik maken van alternatieven, zoals de binnenvaart, aansluiten Betuweroute op Duitsland en kustvaart.
  • Aanpakken van de huidige overlast door (goederen)treinen.
Verkeer en openbaar vervoer
Juist omdat we in een erg groene omgeving wonen, is het van belang altijd een goede afweging te blijven maken tussen verkeer en openbaar vervoer. Het beleid zal gericht moeten zijn op zoveel mogelijk stimuleren van fietsverkeer en openbaar vervoer.

In de visie van de SP verdient het ontmoedigen van het autoverkeer de voorkeur boven het stimuleren daarvan. Daarom wordt  de aanleg van wegen en parkeervoorzieningen kritisch bekeken. Met het oog op veiligheid moeten wegen voldoende worden onderhouden. Het project Traverse Dieren zal de komende periode worden uitgevoerd. De SP blijft dit proces kritisch volgen.

De faciliteiten voor fietsverkeer, dagelijks en recreatief, horen optimaal te zijn. Behoud en uitbreiding van een goed functionerend openbaar vervoer moet prioriteit hebben, inclusief de daaraan verbonden voorzieningen.

Wat willen wij:
  • Experimenten met gratis openbaar vervoer voor bepaalde groepen (bijvoorbeeld mensen met een minimuminkomen) willen wij stimuleren en ondersteunen.
  • Fietsvoorzieningen, zoals bijvoorbeeld de fietsstallingen, moeten op orde zijn.
  • Uitbreiden fietspadennet en handhaven van de kwaliteit van fietspaden.
  • Passende maatregelen voor het bevorderen van verkeersveiligheid in en buiten de wijk
  • Geen wijzigingen in het huidige parkeerbeleid.
  • Het buurtauto-project bestendigen en zo mogelijk uitbreiden.