Programma 2014-2018

Hfdst 3a – In de raad

De gemeenteraad heeft drie rollen binnen een gemeente: de controlerende, kaderstellende en volksvertegenwoordigende rol. De SP kijkt daar op de volgende manier naar:

Controlerende rol van de raad
De gemeenteraad heeft de belangrijke taak om het college te controleren. Hiervoor is het noodzakelijk dat we deze taak ook daadwerkelijk kúnnen uitvoeren. De SP fractie is kritisch als het nodig is, stelt vragen, zowel schriftelijk als mondeling, en vraagt door als de antwoorden nietszeggend zijn.  Voor de uitvoering van deze controlerende taak is transparantie en actieve informatievoorziening van het college een vereiste.

Kaderstellende rol van de raad
De SP vindt dat de gemeenteraad zich moet kunnen uitspreken over belangrijke onderwerpen, ook als het college vindt dat de raad hier niet over gaat. De invloed van de raad mag niet worden beperkt, waar mogelijk geeft de raad ook kaders mee. Doordat er steeds meer besluiten in samenwerkingsverbanden worden genomen, dreigt het risico dat de gemeenteraad minder directe zeggenschap heeft over onderwerpen die de gemeente Rheden aangaan. Samenwerkingsverbanden mogen niet leiden tot een extra (ondemocratische) bestuurslaag.

Volksvertegenwoordigende rol van de raad
Een gemeenteraadslid van de SP is actief binnen én buiten het gemeentehuis. De SP bevindt zich vaak onder de mensen en dat is een belangrijke basis op grond waarvan de SP keuzes onderbouwt. De SP zal daarom, net als nu, regelmatig inwoners en organisaties blijven opzoeken, bijvoorbeeld bij buurtonderzoeken en acties.

Wat willen wij:
  • Meer vormen van burgerparticipatie dan alleen passief inspraakrecht.
  • Zorgvuldige communicatie, klantvriendelijke dienstverlening en maatwerk vanuit het gemeentehuis en de servicecentra; de servicecentra blijven open.
  • De mogelijkheden voor burgerinitiatieven en referenda ondersteunen.
  • Raadsbevoegdheden niet uit handen geven aan het college.
  • Samenwerking heeft voorkeur boven herindeling.  Bij samenwerking moet de invloed van de raad gewaarborgd zijn; bij eventuele herindeling wordt een referendum uitgeschreven.
  • Samenwerkingsverbanden mogen niet ten koste gaan van de lokale democratie.