Programma 2014-2018

Hfdst 2d – Groen en schoon!

De gemeente Rheden ligt in een prachtig gebied tussen de Veluwe en de IJssel. Dit gebied staat bekend om de mooie, maar ook kwetsbare natuur. De natuur verdient ruimte, maar wonen en werken vragen ook aandacht. We hebben extra verantwoordelijkheid voor de natuur, omdat die niet voor zichzelf op kan komen. Wat waardevol is, moet maximaal beschermd worden. Hierbij horen ook de landgoederen in de gemeente. Behoud van openbaar groen draagt niet alleen bij aan een prettige leefomgeving, maar is ook van belang voor flora en fauna. Bewoners kunnen worden betrokken bij het onderhoud en beheer van de openbare ruimte (bijvoorbeeld gemeentelijke groenstroken) in hun directe leefomgeving. De gemeente blijft echter verantwoordelijk en voert dit niet door als bezuinigingsmaatregel.

De ligging van onze gemeente biedt perfecte kansen voor natuur- en landschapsontwikkeling. Daardoor ontstaat niet alleen een mooiere gemeente, maar ook een aantrekkelijke gemeente, zowel voor de inwoners, als voor allen die haar bezoeken. Recreatieve en toeristische activiteiten zijn welkom en wenselijk, zonder dat daarbij de belangen van de natuur uit het oog worden verloren.

Voor de gemeente ligt er een uiterst belangrijke en verantwoordelijke taak als het gaat om natuur en milieu. De randen van de Veluwe moeten niet opgeofferd worden aan ambitieuze (bouw)plannen, en de oevers van de IJssel niet aan economisch interessante, milieuonvriendelijke zandwinningen en milieuonvriendelijke slibstort. Ook moet er ruimte voor de rivieren zijn.

De verandering van het klimaat is een van de belangrijkste problemen waar we internationaal mee te maken hebben, nu en in de toekomst. Dit betekent dat er veel dient te gebeuren om minder energie te gebruiken en de energie met behulp van duurzame bronnen, zoals zon en wind, op te wekken. Als dat aan de orde is, vindt de SP dat hierin verantwoorde keuzes gemaakt moeten worden.
De SP steunt de uitvoering van de plannen voor de Ecologische Hoofdstructuur (EHS), om de samenhang tussen de belangrijke natuurgebieden te verwezenlijken en te waarborgen. Ook het beleid om tussen de dorpen zogenaamde groene wiggen in stand te houden (ruimte die open blijft) onderschrijven we.

De SP is voor een duurzamer karakter van de landbouw. Daarvoor is het noodzakelijk dat voedselproducent en voedselconsument weer dichter bij elkaar komen. Dit aspect is de afgelopen decennia nogal onder druk komen te staan doordat boeren om economische redenen gedwongen waren tot bedrijfsintensiveringen. Boerenbedrijven zijn onmisbaar in de samenleving en de rol die de agrarische sector speelt bij beheer van het landschap, is groot (agrarisch natuurbeheer).

Wat willen wij:
  • Geen woningbouw in de uiterwaarden. Wij willen deze juist vrij houden uit ecologische overwegingen en om grotere hoeveelheden water te kunnen verwerken.
  • Het terrein van landgoed Rhederhof  bij voorkeur niet bebouwen.
  • Zorgvuldig omgaan met bestaande bomen. Bezuiniging op het onderhoud van groen mag er niet toe leiden dat bomen omgehakt en niet vervangen worden.
  • “Rheden CO2 neutraal” blijft het doel.
  • De gemeente stimuleert initiatieven voor energiebesparing, zowel bij bestaande woningen als bij nieuwbouw en renovatie (goede isolatie, dubbel glas, HR-ketels, zonnepanelen).
  • Bij plannen voor windmolens wordt een afweging gemaakt op basis van de locatie, de overlast, eventuele horizonvervuiling en de gevolgen voor flora en fauna.
  • Daar waar mogelijk aanmoedigen en ondersteunen dat landbouw en veehouderij biologisch gebeurt.
  • Bewoners stimuleren om zo min mogelijk restafval te produceren en meer afval te scheiden.